45 år

I dag bliver jeg 45 år. Det er helt vildt så gammel jeg er blevet uden at blive ældre 🙂

Jeg er 45 år gammel, jeg har opnået 45 år, jeg er 45 somre, jeg har overlevet de 45 første … haha, uanset hvordan jeg siger det, så har jeg nu 45 år på bagen. Det betyder også, at den historiebog, der er skrevet, mens jeg har levet, nu faktisk er ved at blive ret tyk .. Ja, måske skal den udgives i mere end en pamflet 😀 (yup, udtryk fra det første af de to årtusinder, jeg har levet i).

Jeg har oplevet bilfrie søndage, kold krig, atomskræk, fjernsyn med 3 kanaler og uden fjernbetjening, sort/hvid fjernsyn, et liv uden mobiltelefoner, computere. Jeg har spillet bip bip spil, Snake og Fifa 2000. Jeg forstår svensk, fordi jeg så meget svensk fjernsyn som barn. Og telefonen var kun til korte beskeder. Den stod midt i stuen, så det gav næsten sig selv. Telefonnumrene var 6-cifrede; 81 47 12 var vores nummer.

Jeg er omtrent lige så gammel som EU, for i år er det også 45 år siden Danmark, Storbritannien, Irland og Norge underskrev aftalen om Danmarks indtræden i Det Europæiske Økonomiske Fællesskab i Bruxelles.

Jeg har oplevet murens fald, fejret EM i 1992 på Rådhuspladsen, og jeg gad ikke bo i Danmark efter vi sagde nej til Maastricht samme sommer, og om efteråret flyttede jeg hjemmefra hele vejen til Vanløse.

Jeg har sejlet mange gange med færgen over Storebælt, og det giver stadig et sus i maven, når vi kører over Storebæltsbroen. Og ja, jeg glæder mig til at køre under Fehmernbælt.

Jeg har oplevet et årtusindskift, hvor vi troede, at alt ville gå i sort. Min verden gik rent faktisk i sort kort efter, for en tid. År 2000 var kun 8 dage gammelt, da min mor døde. Det er 17 år siden nu. Hun var kun 58 år gammel, blot 13 år ældre end jeg er nu.

Jeg har oplevet 1984. Hvis du er på alder med mig, så ved du, at musikken, vi hørte dengang stadig lever, selvom mange af vores idoler desværre er døde sidenhen.

Jeg husker tydeligt, da Diana blev gift i den smukkeste og mest fantastiske kjole, og piger på min alder tænkte, at hun måtte være den heldigste pige i hele verden. Jeg husker præcis hvor jeg var, da hun kørte galt og døde – en tidlig morgen i Rørvig, hvor jeg blev vækket af min mor.

Jeg glemmer heller aldrig nogensinde, da jeg sad på kontoret med 2 kolleger og vi så World Trade Center styrte i grus på en lille skærm. Jeg havde en følelse af, at verden, som jeg kendte den, var stoppet. Jeg husker også tydeligt, at vi var til julefrokost, mens tsunamien ramte Thailand, Indonesien, Sri Lanka og en række andre lande.

Men det største øjeblik var da jeg mødte min mand. Jeg havde ledt længe efter kærligheden; så længe at de tilsidst opfandt internettet, så jeg kunne finde ham der, til trods for, at han var meget tættere på end jeg troede. Vi kendte ikke hinanden i forvejen, vi havde aldrig mødt hinanden før, men vores referencerammer er ens, og vi havde allerede fælles venner og bekendte. Timingen var helt rigtig, da vi mødtes i 2005.

I 2009 blev jeg mor og kone; de største og vigtigste roller i mit liv ❤

Så 45 år … det er faktisk ret lang tid, og man kan nå en helvedes masse på så mange år. Og man bør vel gøre status. Var det hele bedre i gamle dage, som ældre mennesker siger? Absolut ikke. Ikke efter min mening. Jeg savner ikke et liv i uvidenhed, uden mobiltelefoner og internet. Jeg kan godt li’ følelsen af at være del af noget stort. Jeg elsker den indflydelse og det ansvar, det fører med. Den enkeltes ansvar for fælleskabet er vokset i min tid, og vi kan ikke skrue tiden tilbage, så vi kan lige så godt få det bedste ud af det. Sammen.

6 thoughts on “45 år

  1. Tillykke for pokker. Jeg har sådan 1½ års tid til min 40-års og alligevel kan jeg genkende mange ting. Også det farveløse TV :-).

    • Øøøj, så gik du jo glip af 70erne, trompetbukserne med ‘forlængere’ forneden, de stinkende afghanerpelse og de bilfrie søndage … Ikke noget stort afsavn, skulle jeg mene 😉
      Tillykke på forhånd!
      Knus fra Gitte K

  2. ❤ Tillykke med i går.Ja kan huske mange af de ting du skriver og også fordi vi var sammen under nogle af begivenhederne og jeg er glad for at have del dem med dig specielt de gode 🙂 og ikke gode begivenheder som har gjort os til dem vi er i dag. Knus

Skriv et svar

