Laura & jeg

Efter jeg havde læst alle Villads-bøgerne, alle Narnia-bøgerne, nogle af Harry Potter bøgerne, Ronja Røverdatter, Rasmus på Farten, Mio min Mio, Brødrene Løvehjerte og mange flere højt for knægten, så kom turen (endelig!!!!) til Laura-bøgerne.

Knægten er hurtigt blevet grebet af historien om Laura, der indimellem er uartig. Han synes, at det er spændende med bjørne, ulve, pumaer, indianere, lejrbål, brusende floder, den uendelige prærie … For mig er det som at åbne et vindue til min egen barndom. Min farmor læste alle Laura-bøgerne højt for mig, og ja, nu læser jeg dem for vores søn.

Til min fødselsdag ønsker jeg mig ikke overraskende en Laura-bog; nemlig den oprindelige Pioneer Girl, hvor Laura fortæller råt for usødet om sin opvækst.

Hvis man læser mellem linierne i Laurabøgerne, så kan man godt fornemme, at der ikke var meget ‘prærieprinsesse’ over hendes liv. Det var hårdt arbejde fra solen stod op til den gik ned. Fra Laura var barn blev hun og hendes søstre inkluderet i det daglige arbejde i hjemmet og fik medansvar for familien.

Lauras barn- og ungdom blev præget stærkt af en række tragedier, der stort set ikke nævnes i bøgerne; Mary bliver blind som følge af menigitis, og Lauras lillebror Freddie dør blot 9 måneder gammel. Jeg har altid syntes, at der mangler en bog mellem Huset ved Floden og Huset ved Søen. Der er et stort spring mellem de to bøger, og der sker et stort skifte i Lauras personlighed mellem bøgerne. Det er et sted mellem disse to bøger, at Laura transformeres fra barn til ung kvinde på baggrund af de to meget voldsomme hændelser i hendes liv.

At familien undervejs ruineres, læser man også kun mellem linjerne, men det er heller ikke det vigtige i fortællingen. Det er familien og dens sammenhold, selv i hårde tider.

Naturkatastroferne er også med til at understrege hvor vigtigt familiesammenholdet er; den lange vinter, græshopperne, præriebrandene .. Også dette overvindes, fordi familien står sammen, og det er netop det, der er selve kernen i Lauras fortælling; familie og ansvar. Det er også det, der gør, at fortællingen er relevant og fængende i 2017.

“As you read my stories of long ago I hope you will remember that things truly worthwhile and that will give you happiness are the same now as they were then.

It is not the things you have that make you happy. It is love and kindness and helping each other and just plain being good.”

– Laura Ingalls Wilder

3 thoughts on “Laura & jeg

  1. Laurabøgerne hører til mine absolutte favoritter, og jeg genlæser dem glad og gerne fra tid til anden. Jeg vidste slet ikke at familien mistede et barn, men har ligesom dig undret mig over det store spring mellem Huset ved floden og Huset ved søen. Måske jeg skulle have fat på en af de mange bøger om Laura og hendes familie – kender du nogen af af dem?

    • Hej!
      Jeg har læst “Bondekonen, der blev digter” af Ellen Buttenschon for mange år siden, da jeg skrev en boganmeldelse af Laura-bøgerne. Senere har jeg læst bøgerne om Rose og Caroline. Det er forskellige forfattere, der med varierende held har skrevet flere bøger om Lauras mors opvækst og Roses opvækst. Bøgerne er fiktion baseret på virkelige personer, og derfor er det ikke bøger, jeg direkte kan anbefale, hvis man vil vide mere om Lauras liv.

      Bøgerne om Rose er skrevet af Roger Lea Macbride, der arvede rettighederne til Lauras og Roses bøger efter Roses død. Det var også ham, der udgav “De Første 4 År”, som Laura selv opgav at færdiggøre.

      Den bog, jeg ønsker til min fødselsdag, er en Lauras egne memoirs, som aldrig blev udgivet. Den oprindelige bog var meget barsk og ærlig, men ingen ville udgive den. Derfor omskrev Laura den, i samarbejde med sin datter, Rose, som redaktør. De lavede hendes memoirs om til at være for børn, og derefter kom de øvrige bøger, vi kender.

      Bogen hedder Pioneer Girl The Annotated Biography – læs anmeldelsen af den her The Guardian

      Jeg tror, at den er et klart must for voksne Laura-fans ❤ og jeg glæder mig til at læse den!

      Gitte

Skriv et svar

