Restart

Jeg holdt op med at løbe i april sidste år, og siden da har jeg ikke lavet anden motion end den daglige. Som er lig nul, når man ser bort fra fodturen ud til bilen og ned til kaffemaskinen. Kiloene sniger sig forståeligt nok lige så stille på, og jeg savner at komme ud i den friske luft.

Det med at gå ture istedet for holdt kun ganske kort tid, for jeg fik lige så mange smerter af at gå som at løbe. Jeg prøvede at starte op med styrketræning, men det gør smerterne i hoften lige så meget værre som løbe- og gåture, og så løb jeg tør for gode idéer og satsede på, at det går væk med tiden.

Det gjorde det så ikke. Det blev hverken værre eller bedre af, at jeg stoppede med at løbe. Problemet er formentlig, at jeg kører bil hver dag, og da jeg kører i kø ml 30-45 minutter hver dag, så har jeg meget af tiden foden på koblingen. Det er hårdt for venstre ben/hofte, som netop er den, jeg har ondt i.

Jeg var forbi min læge, hvor jeg fik tid til en scanning af min hofte. Heldigvis er smerterne ikke slidgigt, det var fedt at få det afklaret – men hvorfor har jeg så så ondt hver dag?

Videre til reumatolog. Første undersøgelse viste ingenting, men anden undersøgelse viste et stort ødem i en muskel og et mindre ødem omkring musklens tilhæftning. Altså, inflammation. Det er det, der gør ondt. Overanstrengelse. Det er absurd eftersom jeg intet har lavet i 9 måneder.

Jeg har nu fået to blokader 11/1 – en i hvert ødem. Det er blevet værre, hvilket jeg også fik at vide, at det ville blive i de første to dage, hvorefter jeg kan se frem til forbedring. Umiddelbart kender jeg ikke det præcise navn på min diagnose, men jeg går ud fra, at det er noget i stil med en bursit. Der er ingen tvivl om, at når jeg får go for det, så skal jeg se at få trænet min balde-, lår- og rygmuskulatur op; ingen får det godt af at være så slatten og inaktiv som jeg er.

Jeg fik at vide, at jeg har en skævhed i bækkenet. I forvejen er jeg så kalveknæet, at jeg kan steppe i en colaflaske. Jeg har desuden såkaldte knæk-ankler, der giver en kraftig indadpronation på begge fødder. Gæt selv, hvorfor jeg får en bursit; jeg er jo mere eller mindre skæv fra rumpen og nedad… Og så er der altså min daglige kø-kørsel.

Inden jul nåede jeg at få reel spat af at have ondt, og da vi skulle til Berlin og gå rundt kunne jeg ikke lige overskue at have ondt hver aften. Da jeg så så nogle reklamer og dette indlæg omkring Align såler, så tænkte jeg, at dem kunne jeg liiige nå at få med til Berlin. Det kunne jeg så ikke, men nu har jeg brugt dem i 2 dage nu. Ingen forskel endnu, men det skyldes ikke sålerne, men blokaderne. Så lad os nu se, hvad der sker.

2 thoughts on “Restart

Skriv et svar

