Morgenmad hos Silo i F’hain

Jeg vågnede ved 7-tiden ved at knægten lagde begge ben hen over min blære. Så er man ligesom i gang 😑 Jeg startede dagen med et karbad med badesalt med peberkageduft; herligt, skønt og afslappende.

Vi skulle til Friedrichshain, til Silo Coffee for at spise morgenmad. Tram M10 kørte lige derud fra Eberswalder Straße, så det kunne ikke være mere bekvemt. Da vi kom ud gik blæsten lige gennem vores tøj, og regnen prikkede iskoldt i ansigt og hovedbund.

Turen i tram derud gik gennem nogle af de mere trøstesløse områder med gammel øst-betonblokke og brede boulevarder – en følelse, som vejrets grå farve kun forstærkede. Et kig ned ad sidegaderne afslørede dog, at der var masser af hyggelige gader omme bagved.

Vi gik forbi en stribe natklubber med mere eller mindre spændende tilbud. Alle natklubberne var selvfølgelig lukkede, men der var liv i caféer, butikker og Spätis, der også lå der. Vi gik forbi Boxi, hvor der er en fortrinlig legeplads med masser af bænke. Der er ingen tvivl om, at på en varm sommerdag er pladsen fyldt med leben. Dagens bidende kulde satte en naturlig begrænsning på udendørslivet.

Vi var glade, da vi trådte ind ad døren hos Silo og fik anvist et bord af en meget sød yngre fyr, der talte perfekt engelsk og som på meget amerikansk vis bød os hjerteligt velkommen.

Min mand havde set et billede af det, han gerne ville have til morgenmad, så han viste billedet frem, og ved fælles hjælp kom de frem til, at der var tale om Avocado on Sironi Toast with hummus, homemade tomato jam & leafy salad med pocheret æg og feta som extras.

Jeg bestilte Shakshouka, som er organic egg cooked in mediterranean style tomato sauce with feta, dukkah and baba ghannouge. Som ekstra bestilte jeg chorizo. Desværre havde de ikke baba ghannouge, så jeg fik hummus i stedet for. Det var bestemt ikke noget dårligt bytte. Hummus var helt perfekt i retten, som blev serveret rygende varm i en støbejernspande.

Mums … Shakshouka

Det var et fantastisk lækkert morgenmåltid. Lækkert, krydret og varmt .. mums. Knægten spiste en masse af deres lækre tykke sprødristede brød. Jeg drak først en flat white, som var virkelig lækker – og så sluttede jeg af med en cortado. Det var fuldstændig som at spise et stykke godt chokolade, så lækkert.

Jeg drak også en kombucha, som jeg fik forklaret, er en fermenteret te, som skulle være særlig god for fordøjelsen. Teen var afkølet med isterninger og pyntet med det yderste af en appelsinskræl. den smagte virkelig godt og forfriskende. Om den virker på fordøjelsen skal jeg ikke kunne sige.

Der er ingen tvivl om, at vi skal tilbage hertil. Vi havde faktisk lyst til at blive hængende, for stedet var så fedt indrettet, og der var en hyggelig og positiv vibe. Men ud i kulden med os!

Vi havde planer om at hjemsøge Schwesterherz på vej tilbage til sporvognen. Sissel-Jo anbefaler denne hyggelige butik i sin bog, og da det lå lige om hjørnet, så var det oplagt at falde ind der og kigge på fine papirsager.

Men forinden faldt vi ind i butikken ved siden af; Küchenliebe, hvor de havde de fedeste køkkenting. Vi fandt de glas, som vi lige havde drukket Kombucha af for bare 1,50 euro/stk, så dem købte vi fire af.

  • Silo Coffee, Gabriel-Max-Strasse 4, 10245 Berlin-Friedrichshain
  • Schwesterherz & Küchenliebe, Gärtnerstr. 28, 10245 Berlin-Friedrichshain
Skriv et svar

