Julen 2016 – hit & run!

Julen var nærmest forbi, før vi ænsede det.. I realiteten var julen blot én lillebitte kort juleweekend, ingen juleferie blev det til i år for os. Lillejuleaftensdag var en arbejdsdag som så mange andre, og vi havde travlt på jobbet, så ikke noget med at tage tidligt fri midt i travlheden.

Vi havde planlagt at handle Lillejuleaften, og det var principielt en smart idé. Der var ikke så mange handlende i butikkerne, til gengæld var vi på jagt efter helt de samme ting; piskefløde, sødmælk, grødris, svesker, ribsgelé og den slags. Der var ikke meget tilbage på hylderne, men vi fik hvad vi manglede.

Juleaftensdag startede allerede ved 7-tiden, da knægten slog øjnene op, og så var han klar til at holde jul. Til hans store glæde havde julemanden været forbi vores altan, hvor han havde spist risengrød og drukket nisseøl – og lagt en gave! Nissen bag nissedøren havde også været i fuld sving i nattens løb, og der var både slik på juletræet, blåt toiletpapir med parfume på og en stor chokoladejulemand.

Da vi havde spist morgenmad, tog vi forbi mormors grav for at tænde lys og lægge en krans. Der var smukt på kirkegården og helt stille. Der var lys i kirken, men dagens mange gudstjenester var endnu ikke begyndt. Det strejfede mig ganske kort, at det i starten af januar er 17 år siden at min mor døde. 17 år .. det er længe siden og kort tid på samme tid. Jeg kan jo godt se, at årene går – især på vores søn, han er stor nu, og han mødte aldrig sin mormor.

Vel hjemme igen stod jeg for den søde, brune & brændte del af julemenuen. Jeg lavede brændte mandler, brune kartofler og ris ala mande. Min mand havde travlt med and, flæskesteg, samt Waldorfsalat, saucen og kartoflerne. Rødkålen havde han heldigvis lavet klar dagen forinden.

I dagens løb klagede knægten over, at dagen var såååå lang, og han havde sommerfugle i maven. “Kan vi ikke åbne en lille pakke nu?” spurgte han en enkelt gang. Vi krammede ham mange gange i løbet af dagen, for vi forstår godt, at det er svært at vente. Heldigvis fik juleaftensdag også en ende. Farmor og bedstefar kom ved 16-tiden, og det passede perfekt ind i vores tidsplan at drikke en kop kaffe og sidde ned og se Disneys Juleshow.


Maden blev spist, og bagefter blev gaverne pakket ud. Jublen ville ingen ende tage; flere gaver var ‘verdens bedste gave’, og knægten løb tre sejrsrunder i lejligheden, da han fik en Pokemon Go bog. Han tog straks landsholdstrøjen med Holger Danske på maven på, da han pakkede den ud. Fifa 17 var fantastisk og han fløj over og krammede farmor og bedstefar. Darth Vader dragten var et hit, de mange Skylanders .. Det hele!

Jeg fik det skønneste bløde tørklæde fra Lala Berlin fra min mand. Og jeg skal til at lave mad igen; jeg fik også kogebogen Jerusalem, som er helt fantastisk med LIGE den slags mad, jeg elsker. Plus skønne cremer og mange andre lækre sager.

De to juledage var også fyldt med aktivitet; morgenmad hos min veninde, middag hos morfar og julefrokost 2. Juledag. Før jeg fik set mig om, stod jeg igen og smurte madpakke til hverdagen igen, og julen var forbi. Jeg pakkede julepynten ned 2. juledag.

3. Juledag afleverede jeg knægten i sfo. Det var ikke nogen stor oplevelse; der var kun ham, da vi kom, men der kom 3 til i løbet af dagen, så der blev både spillet fodbold, bordtennis og spil. Om aftenen pakkede vi juletræspyntet ned, og så smed vi juletræet ud fra 4. sal. Slut prut finale. Julen er slut, og vores lejlighed ser nærmest tom og ryddelig ud efter al julekrimskramset er pakket væk; dejligt 🙂

Det var også helt fantastisk at få mad med farver på efter flere dage med tung brun julemad; jeg bestemte nemlig, at 3. juledagsmenuen bestod af libanesisk krydret kylling, tzatziki med ekstra hvidløg, samt tabouleh.

NU ser vi frem mod nytårsferien 😀

Skriv et svar

