Glædelig jul!

Nu dufter her brunt og brændt, og dagen går på hæld.

Jeg stod for brændte mandler, ris a’la mande og brune kartofler til jul. Den lette tjans.

Jeg fulgte Price’s opskrift på brune kartofler, og det blev udmærket. Jeg havde kogt og pillet kartofler dagen før. Næste gang vil jeg dog ikke tilsætte mere end 1 1/2 dl vand, for de 2 eller 3 dl i opskriften er for meget, og karamelsaucen bliver tynd og skal koge meget længe (mere end 30 minutter)  for at blive tyktflydende.

Jeg lavede brændte mandler af 200g mandler, 200g flormelis og 3/4 dl vand, der koges op i en pande. Man når til et punkt, hvor man tænker “det er mislykket – det bliver aldrig godt”, når det hele bliver tørt og smuldrer og ser helt mislykket ud. Men fortsæt, for først derefter bliver det godt! Hæld de brændte mandler over på bagepapir og skil dem ad. Smag IKKE på dem, før de er kølet af 😬

Skriv et svar

