Kødløs?

Som nævnt har jeg svaghed for spændende salater, krydret mad og kvalmende søde sager.

Jeg har derimod ikke nogen svaghed for dansk mad. Jeg forstår ikke fascinationen af stegt flæsk, hakkebøf med bløde løg, overkogte melede kartofler, brun sovs osv.

Rejste jeg fra Danmark ville jeg savne smørrebrød; højtbelagte løvemadder, æg-og-rejemadder og roastbeefmadder. Men klassisk brun/grå dansk mad, ellers tak.

Kød er ikke nødvendigvis en hovedingrediens for mig. Kød er tilbehør. Der behøver ikke at være kød på min tallerken. For smagsoplevelsen findes sjældent i kødet, men derimod i det, mange definerer som tilbehøret; salaten, grønsagerne, rodfrugterne, dressingen, saucen, dippet …

Stegt kød uanset om det er okse, gris, kylling eller andet er oftest kedeligt i sig selv. Prøv engang at smage på det. Kød bliver først godt med bearnaise på. Godt kød definerer man som kød, der er mørt, saftigt og let at tygge, man definerer det ikke på dets smag, men tekstur. En god salat kan du spise uden noget til, men kød kræver noget til.

Konklusionen ligger lige for; kød er ofte blot posefyld. Eller mavefyld. Efter min mening 😉

Skriv et svar

