Zen bor i risengrød

Zen bor i risengrød, vidste du det? Risengrød kræver langsom omrøring, tid og opmærksomhed. Man skal være tilstede her og nu for ikke at få risengrød ud over det hele i brune brændte plamager. Der er ingen anden genvej til god risengrød end tid og opmærksomhed. Bliver du stresset af risengrød og hader du at lave det, fordi det ender med en afbrændt gryde og et komfur, der ser herrens ud? Så prøv at tænke anderledes på det.

Vores søn elsker risengrød, og i en lang periode var det det eneste, han gad at spise, så jeg har lavet mere risengrød end de fleste. Samtidig med at jeg har arbejdet fuldtid og er kommet flyvende hjem med hjertet bankende oppe i halsen. Jeg blev nødt ikke at hade den del af mit liv, som var så stor og fyldte så meget. Jeg kunne ikke så godt stå dér og voldbrokke mig ned i grøden en lille time hver anden aften – det havde jeg i hvert fald ikke lyst til. Risengrød var i lang tid et af vores vilkår.

Det var ikke fordi vi ikke prøvede andre løsninger; færdigrisengrødspølser af forskellige oprindelse, minut-ris og andre genveje. Det blev bare ikke så godt som hjemmelavet. Jeg var i en periode i dialog med en risengrød-på-pølse-producent, fordi grøden smagte bittert, forkert og var tynd og slasket. Knægten gad ikke æde det. Flere risengrødspølser, vi købte, smage på den måde. Det gik tilsidst op for mig, at det måske bare er sådan risengrød på pølse smager.

Det endte med, at jeg sluttede fred med processen og kom til at nyde den lille time, hvor jeg skulle være klar ved gryden. Jeg var nem at finde og nå for både mit barn og min mand. Tit endte det med, at jeg stod og kiggede ned i grøden og mine tanker fløj afsted. Jeg groundede lige der ved komfuret midt i en hektisk hverdag.

Så jeg melder mig stadig som frivillig til at koge risengrød. Det er den letteste genvej til at vinde prisen som årets mor, og samtidig lander jeg inde mig selv ❤

Skriv et svar

