Nord på til Nürnberg

Vi ankom til Nürnberg efter en lang dag på Autobahn først i Italien, gennem Østrig og så op gennem Bayern til Nürnberg, hvor vores hotel ventede. Det så meget spøjst ud. Vi blev indlogeret på 4. sal i et værelse med en himmelsengen og en udslået sofa. Værelset lå helt oppe under taget og var sydvendt, så solen havde stået på hele eftermiddagen – og kun et af de to vinduer var åbnet på klem, hvorfor der var omkring 35-40C. Sveden piblede frem lige med det samme vi trådte ind. Vi åbnede vinduerne på vid gab, men det hjalp ikke det store; ikke en vind rørte sig, og der var lige så lummert udenfor.

Hotellet havde ikke nogen restaurant, men receptionisten hjalp os med et par kryds på et kort, og så gik vi ud i Nürnberg. Vi boede i Mitte, så hotellet lå meget centralt. Vi nåede den historiske bymur på et par minutter, vi gik lidt videre, og så nåede vi et hyggeligt torv  omkranset af kroer, bymuren og borgen overfor. Folk sad på brostenene og hyggede sig under et stort kastanietræ midt på torvet. Det var helt vildt hyggeligt. 

Vi fik et bord på Zur Schranke udenfor med udsigt over torvet, og vi bestilte et udvalg bayriske specialiteter; et udvalg af pølser; Stadtwurst rot mit Brot og Nürnberg Bratwurst med mos. Dertil klassisk tysk syrlig salat, Kässpätzle, samt en Wurstsalat. Stadtwursten viste sig at være en bastant kold kogt pølse, der kunne minde om en medister. Den havde jeg bestilt til knægten, men den var for specielt til at han ville spise den, han smagte lydigt på den, og det gjorde jeg også, og så fik han lov til at spise brød med smør i stedet. Bratwusten var fin, og wurstsalaten var superlækker; dejligt syrlig med en god pølse, gode sure agurker og rigelig med løgringe. 

Midt i maden kom de to skrupforvirrede bryske tjenere med vores bon og bad os om at betale asap. Alle gæster blev afkrævet betaling på én og samme tid. Cash. Nu. Meget mærkeligt, men så sparede vi de drikkepenge, og ja, vi bestilte derfor heller ingen dessert eller kaffe. Vi gik videre ind mod centrum, aftenen var meget varm, og der var masser af mennesker på gaderne. Vi gik efter en Starbucks, der lå ved floden, men den var lige lukket. 

Byen var så fin med de gamle kirker, en katedral, åbnepladser og fine bindingsværkshuse, samt de skrånende gader og mange spændende butikker. Vi blev enige om at komme tilbage til Nürnberg en anden gang for at opleve byen. Måske op til jul. Vi gik tilbage til vores hotel, for vi var trætte efter en lang dag på farten.

Værelset var tordnende varmt. De åbne vinduer hjalp ikke en meter, og sveden piblede straks frem under tøjet. Hmm.. Vi var godt klar over, at det nok ville blive en urolig nat. Jeg var rasende over hotellet, de burde da have sørget for at der ikke var 40C i værelset fx ved at åbne vinduerne eller ved at stille en ventilator op. Der var en gratis mineralvand, men den stod på bordet og var lige så varmt som værelset. Med mine svedige hænder fik jeg ved et uheld smadret min iPhone i gulvets marmorfliser påbadeværelset. Min skærmsmadrede, og beskyttelsesglasset fik et par revner. Jeg var hvidglødende af raseri, og jeg havde fået nok af det lortehotel og det hele 😡

En god nats søvn ville have kunnet hjælpe på det, godt nok elsker jeg varme, men det her var over grænsen. Jeg tog dynen ud af betrækket, men det endte med at jeg kastede betrækket bort, fordi det lynhurtigt blev fugtigt af sved og klæbede til kroppen. Selv det var for varmt at sove med. 

Knægten faldt i søvn hurtigt i søvn, efter jeg havde læst et kapitel i Sølvstolen, og så lå vi voksne der og kastede os rundt i heden. Da vi slukkede lyset, opdagede vi en mærkelig feature i vores himmelseng; der var selvlysende stjerner over alt i loftet?

Klokken 2 stod jeg op og tog et iskoldt bad for at blive kølet af. Det virkede, og jeg faldt i søvn og sov indtil jeg blev vækket af et tordenskrald klokken 5:51. Kort efter begyndte det at øsregne, igennem tiltog i styrke over længere stykke tid. Luften begyndte at blive frisket op, og der kom lidt cirkulation i værelset. Det tordnede et par gange, og så faldt jeg i søvn igen og sov til næsten halv otte.

Næste stop Berlin – op i bad, morgenmad og afsted! 

Efter en kort og urolig nattesøvn, var det rart at der var en ganske fin morgenmad på hotellet med lækre friske semler, to slags prølser, forskelligt pålæg, god kaffe, lækker kirsebær yoghurt, god juice og en lækker citronmåneagtig kage med chokoladeovertræk. Her efter var jeg i stand til at se lidt lysere på hotellets plussider. Central placering i Mitte, god morgenmad, god pris og udmærket badeværelse. 

Værelset var godt til 2 personer, men det var for lille til tre personer,  fordi opredningen i sofaen fyldte halvdelen af værelset. Jeg knaldede hovedet mod det skrånende loft i hvert fald 5 gange(hvad kan jeg sige? Jeg var træt og klodset 🤕). Knægten knaldede hovedet mod det åbenstående vindue, som var lige over sengens hoved ende lige i hovedhøjde. 

Hele den oplevelse kostede os 97€ og altså en smadret iPhone.. Vi kommer tilbage en anden gang, men måske ikke lige på det hotel.

Skriv et svar

