Vanens magt

Hvis jeg ikke havde vaner, skulle jeg tænke over hver enkelt ting i min hverdag, selv de mindste ting såsom at børste tænder og tage strømper på. Hvis jeg skulle tænke og problemløse hver gang, så ville mit søvnbehov være meget større, fordi min hjerne ville komme på overarbejde med alle de tusinde småting, jeg bare gør til hverdag. Men jeg har heldigvis indarbejdet en masse vaner, der for det meste fungerer som en slags autopilot for mig.

Indimellem er jeg nødt til at ændre på vanerne. Meget aktuelt har jeg netop ændret en gammel vane, der ganske enkelt bare skal ændres, fordi vilkårene nu er ændrede. Her tænker jeg på min søns skift fra børnehave til minisfo. Jeg har også andre vaner, jeg gerne vil ændre – og resten af vanerne kører bare videre år efter år, fordi det er mest praktisk og nemmest.

Vores nye morgenrutiner i forbindelse med sfo-start har virkelig været hårde for mig. Pludselig begyndte jeg at glemme ting, og jeg havde en fornemmelse af, at jeg var totalt for sent på den. I stedet for blot at gå over til børnehaven, skal vi nu køre hen til skolen, finde p-plads og aflevere. Bare 5 minutter for sent, så er alle parkeringspladserne udsolgt, og man kan parkere i det næste postdistrikt.

Det rodede rundt i mit hoved de første dage, og jeg var næsten grædefærdig af stress to af de første morgener, hvor det alligevel viste sig, at vi var i god tid, jeg havde låst døren, og jeg havde ikke glemt telefonen alligevel. Til gengæld sov jeg virkelig godt om natten. Det gik jo virkelig fint, og allerede nu er det en vane. Så i virkeligheden var den 6 år gamle vane let at ændre. Det tog bare et par uger.

Men hvordan kan det så være, at andre af mine vaner er så meget mere sejlivede?
Jeg tænker, at der grundlæggende er 3 (4) typer af årsager, der ligger til grund til, hvorfor jeg vil ændre en vane:

  • jeg skal ændre mine vaner, fordi vilkårene ændres
  • jeg ønsker mere eller mindre inderligt at ændre en vane
  • jeg ønsker at ændre en vane pga omverdenens forventninger
  • jeg ændrer ingenting, for vanen fungerer

Succesraten afhænger af motivationsgraden; fra nødvendighed til omverdenens forventninger. Jeg har ikke held med at ændre vaner, når jeg bekymrer mig om andres meninger. Udefrakommende forventninger eller andres meninger motiverer mig sjældent til at ændre vaner på en holdbar måde. Jeg kan måske godt ‘se lyset’ og ændre på nogle vaner for andres skyld, men hvis det ikke er i overensstemmelse med mine inderste ønsker, så holder det ikke en meter, og jeg vender stille og roligt tilbage til mine gamle vaner.

Hvis jeg skal have succes med at ændre en vane, skal motivationen komme indefra og være baseret i et oprigtigt ønske (eller komme udefra og være et vilkår).

Skriv et svar

