Domkirke & Donuts

Solen vækkede os på denne smukke fredag. Vi havde fri, det havde manden ikke. Knægten ville helst i skole, men han affandt sig hurtigt med en ufrivillig fridag. Vi havde aftalt, at vi skulle en tur i Roskilde Domkirke, og så skulle vi have en kasse donuts hos Dunkin’Donuts.

Men hvordan kom Roskilde Domkirke ind i billedet? Det skyldes, at i den sidste uge i børnehaven skulle de have besøgt Roskilde Domkirke, men det blev de nødt til at aflyse, fordi der lå 5 cm sne i Roskilde, og regnen væltede ned over børnehaven. De tog på Zoologisk Museum i stedet, og derfor fik de aldrig set Roskilde Domkirke. Det muggede knægten over i små 30 sekunder, før han jublede over at skulle på sit yndlingsmuseum over dem alle. Jeg lovede ham Domkirke & Donuts en anden dag.

Vi satte kursen mod Roskilde og stillede bilen på Sortebrødrepladsen, hvor der er 3 timers fri parkering. Derfra gik vi ad de små hyggelige gader til domkirken. Den er superfin og større end jeg lige havde forestillet mig. Jeg har aldrig været i domkirken, tror jeg – jeg har kun set den på afstand. Jeg betalte entré 60 kr for mig, mens knægten var en af de gratis glæder.

DSC_1438.jpgMed i entréprisen fik jeg heldigvis en bog fyldt med information om domkirken; det viste sig at være rigtig godt, for jeg fik stillet en byge af spørgsmål om hvem der lå i hvilken kiste, om der var fanger i kælderen, om der virkelig var døde konger og dronninger i de store kister, og børnene i børnekisterne; hvem var de, hvor gamle var de, og hvorfor var de dog døde? Og hvorfor er der egentlig to døbefonte? Hvorfor er der koldt der hvor kisterne står, er det fordi de døde mennesker lugter som døde mus? Hvad står der på stenene i gulvet? Hvorfor er sværdene rustne, så kan man jo ikke bruge dem? Kan de falde ned? Hvorfor ringer klokken så højt?

DSC_1460.jpgBagefter gik vi ned mod havnen gennem Byparken for at se vikingeskibene udenfor Vikingeskibsmuseet. Der har jeg til gengæld været med min faster for maaange år siden; jeg vil skyde på, at det var omkring 1981. Jeg kan huske, at hun ikke var særligt imponeret. Jo altså vikingeskibene var da flotte, men hun syntes ikke, at det var særlig børnevenligt. Det er uden tvivl blevet festligere og meget mere moderne siden dengang, men det må blive en anden gang, at vi udforsker Vikingeskibsmuseet.

Vi spiste vores medbragte frokost på græsplænen med udsigt over fjorden. Jeg havde glemt gaffel til min salat, så det blev på ægte stenaldervis, at jeg spiste min salat. Knægten råbte ad, og sagde, at det var klamt, men jeg var sulten – og nasset var salaten altså ikke 🙂 Knægtens sandwich var lettere at spise, og den blev hurtigt spist.

Der var heldigvis vikingeskibe ved kajen, så vi fik set nogle vikingeskibe – og vi fik kigget lidt på hvordan man bygger sådan en båd. Vi blev afsporet af en Paradis Isvogn, der lå midt i solen og mest af alt lignede et fata morgana. Knægten ville gerne have en vaffel med jordbær-is, og jeg fik en rabarber-is. Jeg elsker rabarber.

DSC_0013.jpgVi gik tilbage til bilen og kørte ned til Dunkin’Donuts og købte 7 donuts; en til nu og 6 til senere. Domkirke & Donuts – det hører helt klart sammen, i hvert fald i vores verden 😀 Knægten jublede for de havde masser frisklavede Blue Sky donuts, og det er hans favorit. Min favorit var udsolgt (Double Caramel), men de havde bl.a. Bavarian Cream, så det var ikke svært at fylde en box.

Bør jeg være bekymret? Jeg er ved at blive min morfar. Han fotograferede nemlig minutiøst alle danske kirker og domkirker, da min mor var lille. Det er en temmelig ambitiøs og måske en kende fanatisk hobby at trække ned over hovedet på sin familie. Min far har hans tykke album et sted med de mange billeder af forskellige danske kirker. Indimellem lod han min mor og mormor komme med på billedet foran kirken, men det er langt fra på flertallet af billederne, at han ønskede at medtage den slags forstyrrende elementer 🙂

Skriv et svar

