Kopi er den ypperste form for smiger

… men nogle gange ville det være rart, hvis knægten lyttede til hvad jeg siger, istedet for at kopiere det, jeg gør. Kender du det? 

Jeg risikerer at få lavet en lille kopi af mig med en kopi af samme selvværd som mit. Selvom jeg ønsker noget andet for ham og selvom mine ord til ham er bekræftende og anerkendende. Men ord er ikke nok. Ord virker ikke, hvis ens handlinger modsiger dem.

Han stammer fra mig, og når jeg udviser negative holdninger til mig selv, så viser jeg ham jo, at der også er noget galt med ham. 

Ens handlinger viser hvem man er. Det man siger, er hvordan man ønsker at være. Der er en kæmpeforskel.

Actions speak louder than words

Som mor er jeg derfor nødt til at fikse mig selv først – før jeg kan forvente andet og mere fra min søn: Omtale mig selv anerkendende på samme måde som jeg ville tale til ham på – samt ikke mindst opføre mig, som jeg ønsker, at han skal opføre sig.

Det gælder i øvrigt ikke kun børn, men alle mennesker, man kommer til at lede i sit liv:

Fortæl mig – og jeg glemmer.

Vis mig – og jeg husker.

Involver mig – og jeg forstår.

Skriv et svar

