Næsten skoleklar

I løbet af mine første 6 ½ år som mor har jeg lært, at tiden går alt for stærkt. Da jeg var gravid, gik ventetiden så tilpas langsomt, at jeg havde tid til at sidde og studere min maves bevægelser. Da vi blev gift, tog vores venner os i armen og sagde indtrængende ’nyd nu dagen, den er så kort’. Da jeg gik på barsel, sagde min kollega til mig ’pas på med at kigge ud af vinduet – når du vender dig om står der en teenager’. Siden den dag var det som om nogen trykkede på fast forward.

Husker du babyboblen? De første dage forsvandt i en lykkerus, hvor vi bare var os tre – og hvor en urolig dag eller en søvnløs nat kunne føles uendelig. Slow living, når man står midt i det, men pludselig havde jeg en 1-årig, og jeg sammenlignede ham med en nyfødt og tænker ’hold-da-op, hvor blev tiden af?!’.

Det første år fløj afsted. Til at begynde med udfordret, til slut ren symbiose; bare os, hver eneste dag. Vi gik ture, hyggede med amningen, legede med stabelklodser, legede med far, besøgte farmor og bedstefar … Lange glade dage. Tiden føltes lang, men var i virkeligheden så kort. For kort.

Når du nu siger til mig, at du selv vil gå over i børnehaven, så niver det i hjertet. Jeg er ikke helt parat til det, skat – men jeg lader som ingenting og siger opmuntrende “gå bare, skat”. Du skal starte i skole om en måneds tid, og jeg har svært ved at fatte, at den her store kønne dreng med blå gnistrende øjne, lange ben, frækt smil og sorte negle virkelig er den lille skrøbelige baby, vi bar hjem fra hospitalet for så kort tid siden.

Dine dage i børnehaven er snart talte, og du er snart en lille skoledreng. Som mor ved man godt, at den dag kommer, men jeg vidste ikke, at den ville komme så hurtigt! Men jeg er klar, skat – jeg har din ryg. Gå du bare afsted ud i livet!

Skriv et svar

