HuUHMmmmus …

Inspireret af vores fantastiske aften på Babel i Berlin, så skal der mere libanesisk mad på menuen der hjemme – og hvorfor ikke starte med hummus til min frokostsalat?

Jeg googlede hummus og faldt over Jamie Olivers skinny hummus. Jeg lavede lidt om på proportionerne, da en portion hummus baseret på 600g kikærter er liiige i overkanten – selv for et hummushoved som mig 🙂

Der er 265g kikærter i Bonduelle Kikærter på dåse, som efter min mening er dem, der laver de absolut bedste kikærter på dåse. Der er ikke meget væske i dåsen, og det gør, at kikærterne ikke er så smattede, som jeg nogle gange har oplevet med andre varianter, der er fyldt op med væske.

Da opskriften er skinny og uden olie, drænede jeg ikke den smule væske, der var i dåsen fra, men kastede hele dåsens indhold i food processoren sammen med cirka en teskefuld tahin og en stor spiseskefuld yoghurt naturel, et solidt drys cayennepeber, samt 2 fed hvidløg. Andre vil nok foretrække 1 fed hvidløg til denne portion, men ikke mig. Jeg pressede saften ud af ½ citron, og så kørte jeg det hele i food processoren til det havde den rigtige konsistens.

Det tog i omegnen af 5 minutter, så det er da virkelig dumt, at jeg ikke har lavet det før. Min – eller rettere Jamie Olivers hummus blev virkelig god, og der kom en pæn portion ud af det – nok til frokost resten af ugen (4 dage), men jeg tænker, at jeg næste gang vil tilføje lidt spidskommen og måske lidt chili.

Og når vi nu nævner Jamie Oliver, så kommer hans bog Super Food på dansk den 15. februar, og den ønsker jeg mig til min fødselsdag. Der er så mange lækre opskrifter, som er lette, spændende og sunde – jeg har selv set det i fjernsynet 😉

Skriv et svar

