Spændende limonade

img_6618

Jeg smuttede ind i en Getränkeladen i vores gade i Berlin, og der faldt jeg over denne grønne og spændende limonade med bobler med estragon-ingefærsmag. Oprindelig gik jeg derind, fordi jeg gerne ville smage en Club Mate. Getränkeladen var en spændende biks fyldt med masser af farvestrålende sodavand, som vi overhovedet ikke har herhjemme. Jeg købte Club Mate, Fritz med Rabarber og så denne grønne Wostok. Kunsten var lige at begrænse indkøbet lidt 🙂

Wostok hedder Восток på russisk, og det betyder ‘øst’. Wostok er opkaldt efter det sovjetiske rumfartsprojekt, der som de første havde held med at sende en person i kredsløb om Jorden.

Mens vi andre drak Coca-Cola i 70-80erne, drak de bag jerntæppet Baikal, som også var en brun sodavand, men som var baseret på forskellige urter. Den oprindelig Baikal forsvandt med murens fald, men i 2009 lancerede en hollandsk fotograf den første Wostok i Tyskland med nye friske etiketter med tydelige sovjetiske spor på etiketterne. Han havde boet i 2 årtier i Moskva og var inspireret af den oprindelige Baikal.

Jeg er vild med syrligheden i den Wostok, vi købte. Seriøs frisk ingefærsmag med ordentlig kick i – og en overtone af esdragon. Ikke nogen sød eller genert sodavand. Jeg skal helt klart smage de andre varianter i serien, når vi lander i Berlin igen; Tannenwald, Plum & Cardamom, Apricot & Almond …

Læs mere på wiki og på Wostok, hvis du er nysgerrig 🙂

Skriv et svar

