Berlin er ny hvergang!

Hvad er det lige med Berlin? Berlin kan ikke forklares men opleves. For mig er det lidt som en slags forelskelse, der vokser og forandrer sig med tiden. Jeg holder af Berlin, fordi der er rodet, beskidt, sjusket, hjerteligt, skævt og skønt. Der er Lebensraum.

På trods af forfald og en masse historie lige midt i byens hverdagsrum, så går det altid fremad og opad og videre. Den del fornyer min nysgerrighed hver gang. Det er det, der gør, at én tur til Berlin ikke er nok. To gør heller ikke tricket. Ti ture til Berlin giver heller ikke en mæthedsfølelse, for Berlin er ny hver gang. Og dejlig velkendt på samme tid.

Det er selvfølgelig altid lidt trist, når vores elskede steder, butikker eller caféer lukker og forsvinder – så er det lidt som når en god ven rejser sin vej. Men Berlin er stadig på – og lige dér på det gamle sted, står der pludselig en ny ven og byder på kaffe på en helt ny måde og med en helt anderledes hjertelighed – ‘komm rein!’

Berlin kan det der særlige, der gør, at vi føler os hjemme ude. Uanset om det er på en restaurant, på gaden, i supermarkedet eller på legepladsen, så er der plads nok – man ser hinanden, og der er aldrig langt til et smil eller en hilsen. Hjælpsomheden og hjerteligheden er stor; du skal ikke være på den blå legeplads i Weinbergspark ret længe, før du falder i snak med et par af de andre mødre eller fædre, der hænger ud.

Første gang jeg mødte dén omsorg var på vores første ferie i Berlin – endda på vores første tur på Hackescher Markt, hvor vi havde vores 1-årige søn med i klapvogn. Hans ene sko var faldet af, og jeg havde lagt den om i nettet. Men midt i en fodgængerovergang var der en berliner, der stoppede mig og sagde “Schuldigung, Ihr Sohn hat seinen Schuh verloren”. Jeg takkede – hvis vi nu havde tabt hans sko, så havde vi takket være ham haft chancen for at nå at vende om og finde den. Det kalder jeg kærlighed ❤

Lige omtrent dér vidste jeg bare, at Berlin er simpelthen lige mig! Og nu skal vi snart afsted igen 😍

Skriv et svar

