“Vi ses til April”

Nu er det jo sådan med DMI, at man ikke helt stoler på dem, når de advarer om meget sne. Det meste af tiden er det jo storme i et glas vand, de varsler. Ikke noget særligt. Og forleden var det jo 12C, så helt ærligt … Sne? Vi har ikke engang haft rigtigt efterår endnu. Naarjh ..

De fik ret; tung våd sne i rå mængder over alt. Klokken var 6:28, da jeg vågnede ved, at knægten jublede og ville ud og lave sneengle og kælke og lave snemænd og kaste sne på mig. Nu.

Jeg møflede helt ned under dynen og mumlede et “vi ses til april” – og jeg fik mirakuløst nok drengen med på idéen. Næste gang vi vågnede var det desværre ikke april, men det var søndag i november og klokken var næsten 8:30.

Efter en solid omgang Bircher Müsli og et par latte’r, så hoppede vi i fuldt vinterornat inklusiv hue, vanter, halsedisse, skibukser og -jakke, samt Sorel støvler. På vej ud tog vi kælken med. Udenfor var der sne til støvlekanten. Tyk, tung, våd sne, der var helt umuligt at kælke i. Jeg trak knægten hen over græsplænen. Det var hårdt arbejde.

I skoven var flere af træerne knækkede under sneens vægt, og det føltes ikke som verdens bedste idé at gå rundt derude. Mange af træerne var bukket helt ned til jorden og stod som flitsbuer.

12246747_10153666933127357_7822761940239854802_nVi blev inviteret ind til leg og kaffe hos en af knægtens venner. Det var fantastisk hyggeligt, så vi pakkede os ud og hang ud der, indtil vi fik den geniale idé at se at få gravet vores biler ud, så de er klar mandag morgen. Vi taler 25 cm tung våd sne på bil. Det var hårdt arbejde at få det bakset ned fra bilerne. Og så var der sneen under og bag bilen. Jeg kørte frem og tilbage mange gange for at bane vej til mandag morgen.

Jeg behøver vel ikke at fortælle, at jeg slet ikke er til denne slags vejr. Bevares, der er da noget hyggeligt ved snevejr, fordi der bliver sådan en lidt undtagelsesagtig tilstand og tempoet sænkes. Men hyggen fordufter lynhurtigt, når man skal have en hverdag til at fungere, for hverdagen fungerer dårligt i snevejr. Særligt når den første ledige tid til skift til vinterdæk er 3. December. I am not amused.

Skriv et svar

