En sjælden sygedag

Med fare for seriøst at jinxe det, så har vores dreng et jernhelbred. Vi har 7-9-13 ikke haft særlig mange sygedage. Han har aldrig været slap og apatisk af feber, han har aldrig holdt os vågen hele natten med hoste. Han har kastet op én gang som baby, og mylderbæ har han aldrig haft, for han er vaccineret mod Rotavirus. Ikke engang skoldkopperne lagde ham ned. De generede ham faktisk overhovedet ikke, og det kostede kun et par sygedage, så var de væk igen. De få sygedage vi har haft, har været fulde af fart, fis – og kaskader af snot!

Men mandag morgen vågnede han med varme kinder og en tændt snotfontæne, så en sygedag eller to var påkrævet. Han var lidt mat i sokkerne, men i strålende humør, der bestemt ikke blev dårligere ved udsigten til en ‘drengedag’ med faren.

Tirsdag var han betragtelig friskere, men stadig med tændt snotfontæne, så jeg blev hjemme hos ham. Jeg havde forestillet mig, at jeg kunne svare lidt mails og lave en præsentation, men hele formiddagen sad knægten klinet op ad mig, og hvergang jeg kastede et stjålent blik på mobilen, protesterede han. Så det endte med at jeg sad med ham i armene under dynen og hyggede det meste af formiddagen. Vi så lidt med på en Thomas Tog film samt utallige afsnit af Phineas & Ferb og 3 afsnit af Lille Nørd.

Efter frokost fik jeg lov til at arbejde lidt, men så blev jeg snart kaldt over på sofaen til at læse en bog om dyr, hvor vi så researchede på nogle af dem på nettet og fandt uddybende informationer og billeder.

Vi talte også om Mortens Aften, hvor man spiser and. Han syntes, at det var sjovt, at Mortens Aften er lidt af en misforståelse, for det handler om Martin og gæs. Ikke om Morten og ænder. Vi skulle hente en hel and hos slagteren og så over til farmor og bedstefar for at spise Mortens and. Knægten var nu helt frisk og sad længe med ved bordet og underholdt med små hjemmelavede sange. Han og bedstefar er på ‘hold’, og de holder sammen som ærtehalm. De bestemmer, faktisk. Over os andre.

Det er så rørende at se, hvor glad han er for sine bedsteforældre. De har så tæt et bånd, og han elsker dem højt. Han elsker at lave fis sammen med bedstefar og drille sin far.

Skriv et svar

