Sommerhus

Vi har ikke taget regntøj med på efterårsferie. Normalt er det standardgear på en efterårsferie, men vejrudsigten lover sol ugen ud, så jeg tror ikke, at vi kommer til at savne regntøjet. 

Til gengæld sidder jeg i solen på terrassen og lader mig lune her mandag formiddag. Kun fuglene synger og de glade stemmer fra My Little Pony pipper med i baggrunden. Der er faktisk overraskende stille her. 

Jeg har ellers været utidig her til formiddag. Jeg har ondt i hovedet og er træt. Vækkeuret ringede 5:35, fordi jeg ikke havde fået slået det fra, så knægten vågnede og var sulten og frisk på alt muligt. Jeg var bare bombet. Min kære mand skulle tidligt op og afsted. Jeg prøvede ihærdigt at sove videre, men nej.

Så jeg lavede kaffe og sad med verdens mindste og mest trætte øjne og kiggede ud den tusmørke gule have udenfor. Jeg tændte op i brændeovnen og sad ubeslutsomt og rastløst og spiste min bircher müsli. 

Vi har ingen planer for i dag, og jeg kunne mærke, at det var mig imod. Jeg er ikke vant til lediggang, jeg bliver rastløs af det. Jeg tog bad, tændte op i brændeovnen og sad tæt sammen med knægten og så hele morgenfladen på Ramasjang. 

Jeg tændte op i brændeovnen og fik overtalt drengen til at tage et brusebad – det var det bedste bad nogensinde. Ingen skrig, intet plaskeri, intet brok. Jeg forundres over, hvor stor og moden han er blevet. Han hader at bade, men fra at han reagerede som om det var verdens ende, er det nu noget, han ved, er hurtigt overstået, så no big deal. Jeg trillede ham til en pølse bagefter og tændte op i brændeovnen.

Efter jeg havde tændt op i brændeovnen, spurgte jeg ham, om han vil med til stranden og kaste med sten. Han kiggede på mig og sagde ‘kan vi ikke aftale, at vi har en dag herhjemme og så kan vi lave noget en anden dag?’

Det gav mening, og nu gør vi som han sagde. Jeg sidder her på terrassen og slubrer live d-vitaminer direkte fra solen – og pjatkaffe. Jeg har tændt op i brændeovnen og har dækket frokostbord og venter på, at min søde mand dukker op.

2 thoughts on “Sommerhus

  1. Vi var i sommerhuset i Gilleleje i efterårsferien. Og jeg ELSKER det. Brændeovnen, turene til vandet, eller bare rundt i haven. Dagene hvor vi ikke laver noget andet end… ingenting.

    Er det jeres sommerhus – det, der tidligere skabte problemer i familien? Håber for jer, at det er løst.

    • Hej Cille!
      Jeg elsker også at være i sommerhus, men det er en stor fordel, hvis det er ens eget sommerhus. Vi har lejet et sommerhus; på den ene side er det luksus, fordi vi ikke føler, at vi lige skal male sommerhuset, grave grøfter eller slå græs – men på den anden side, så skal man have A L T med hjemmefra; spil, bøger, te, sengetøj, yndlingshovedpuden, brænde til brændeovnen, tændstikker osv osv osv.
      Vi har i hvert fald nydt det SÅ meget ❤ ❤
      KH Gitte K

Skriv et svar

