Den åbne dør

Da min mor fik konstateret kræft, var jeg lige blevet 28 år og kendte intet til kræft, andet end at det betød døden. Jeg anede ikke, hvor jeg skulle gå hen; min verden var væltet, jeg var mere bange, alene og ked af det end nogensinde før. Jeg vidste intet om småcellet lungekræft, eller hvordan jeg kunne hjælpe min mor og være en værdifuld pårørende.

Jeg tog hen til Kræftens Bekæmpelse i Lyngby, og jeg fik et knus, en kop te og en snak. Jeg var ikke engang medlem af Kræftens Bekæmpelse, jeg havde ikke bestilt tid – jeg kom bare ind fra gaden i øsregnvejr.

Kræftens Bekæmpelse gjorde en verden til forskel for os dén eftermiddag. Vi var ikke længere alene med det ukendte – jeg vidste, hvad jeg havde at gøre med. Monsteret blev hevet ud af skabet, jeg så det i øjnene og blev mindre bange og paralyseret.

Da jeg gik ud i regnen i Lyngby den eftermiddag vidste jeg, hvad jeg skulle gøre for at kunne være der for min mor, så jeg kunne hjælpe og støtte hende, så hun kunne koncentrere sig om at blive rask.

Kræftens Bekæmpelse lærte mig at blive den bedst mulige pårørende for at sikre min mor den bedst mulige og helt rigtige behandling; jeg var med til alle samtaler med lægerne, satte mig ind i alle detaljer og behandlingsmuligheder. Jeg søgte second opinion og talte med onkologer i USA, Sverige og Tyskland. Jeg stoppede først med at kæmpe omkring 9 måneder senere, da min mor sagde “du behøver ikke at kæmpe længere, for jeg kan ikke mere”.

Derfor støt op om Kræftens Bekæmpelses fine og hårde arbejde – og benyt dig af chancen for at hilse på til Åbent Hus arrangementerne d. 22/10. En dag er det måske dig, der står udenfor i regnen og har brug for et knus, en kop te og en snak ❤

Skriv et svar

