Hedeslag

Vi stod op til endnu hed dag ovenpå en urolig og hed nat. Først ved 3-tiden kommer temperaturen under 20C udenfor, og der er meget varmt i vores lejlighed, så nattesøvnen bliver ikke helt god. Jeg sov udmærket i nattens køligere timer. 

Det var derfor med et vist underskud, at vi gik ned på Coffee Fellows for at spise morgenmad. Men mens vi stod der vrimlede hvepsene omkring os. Jeg er allergisk overfor hvepse, så vi opgav. Jeg tror sjældent, jeg har oplevet så mange hvepse som i år. De er allevegne, og der er rigtig mange.

Vi gik på Spreegold, hvor jeg fik røræg med tomat-mozzarella, samt en portion Birchermüsli med frisk frugt. Og en latte. Og rigeligt vand fra kanden på disken.

Vi tog toget til Friedrichstrasse og gik i Dussmann. Jeg bad en ekspedient om hjælp (på tysk) til at finde en bog om müsli, med bl.a. opskriften på bircher müsli i. Han søgte på computeren, og fandt bogen om müsli mellem bøgerne om raw og vegan cooking. Yes!!

Vi gik over i børnerummet med udsigt, hvor de udover en masse tyske bøger også har et par nordiske bøger til oplæsning. Jeg plejer at oversætte, mens jeg læser, i dag læste vi et par bøger om trafik og redningsfartøjer.

Reolen i Dussmann er spækket med faglitteratur for børn. Det er bl.a. Ravensburgers serie af fagbøger om alt muligt såsom rummet, jordens opbygning, insekter, natur, blomster, vulkaner, trafik, mad osv osv. De er supergode, illustrerede og forklarende på en let måde. Gad godt have dem på dansk ❤️

Desuden fandt vi bøgerne om Grøffeldyret og Grøffelungen. Vores søn er meget glad for filmene og bøgerne, som ikke fås på dansk. Der er netop kommet en tredje bog om en heks, der inviterer alle til at flyve med på sin kost, og til sidst kan den ikke lette. Vi har set filmen, og den holder han meget af. Han kunne sagtens huske den og bad også om at få bogen 😊

Da vi kom ud var det om muligt blevet endnu mere hedt. Min stakkels mand kunne næsten ikke stå på benene af træthed, for han er langt mere plaget end jeg af heden, så når jeg bare sover uroligt, lukker han ikke et øje. 

Vi havde set et sted ved Hackescher Markt, hvor de har tapas all you can eat for €8,90 per person. Tapas på en hed eftermiddag – det føltes som det helt rigtige! Det var supergodt, meget autentisk og lidt langsomt, som det er sydpå. Lækkert var det!

Vi orkede faktisk ikke rigtigt noget, nogen af os. Knægten vil hellere hjem og se Svampebob Firkant. Allerhelst hele dagen, med hans egne ord. Og så vil han have 12 donuts med fra DunkinDonuts 😂

Jeg var sgu lidt muggen. Der var så meget, jeg gerne vil se og nå og opleve, men det er ganske enkelt begrænset, hvor sjovt og forsvarligt det er at knokle rundt i 35C varme med en 6-årig, der nærmest intet drikker – og som i øvrigt meget hellere vil spise donuts og se Svampebob.

Så nu sidder jeg her i vores lejlighed og puster ud, mens manden har fået sig en mikroskopisk lur og nu er i Saturn – knægten er utilfreds; ingen donuts 😂 Svampebob kører for 3. gang i dag, og alt er præcis som det skal være ❤️💛

Skriv et svar

