På tur til Salzburg

Vejrudsigten så lidt mindre trist ud for Salzburg end for Tyrol, så vi vendte snuderne mod Salzburg. Det tog 1 1/2 time at køre dertil på motorvejen gennem et hjørne af Tyskland, langs Chiemsee, der var helt stille og turkisgrøn.

Vi fandt en parkeringsplads ved Mirabellslottet og gik gennem den fantastiske blomstrende have ned til floden, hvor vi gik over broen med alle hængelåsene på. På bjerget lå Hochsalzburg og knejsede mod de grå skyer. Borgen ser altid spændende, mystisk og dyster ud, men med tunge grå skyer blev effekten forstærket. Man kan godt forestille sig, at de fra borgen hældte kogende olie ned i hovedet på dem, der var dumme nok til at prøve at angribe – samt masser af kampesten og pile.

Vi gik af de små gyder, gange og stræder ned til Getreidegasse, hvor der var masser af mennesker – det er der altid. Vi fandt en Geox butik, der havde udsalg, og vi fik købt et par seje lysende Geox sko til drengen. Han var ikke vildt begejstret, men det var jeg – jeg fik dem for halv pris, omkring 200 kroner – og nu kan vi måske kyle de gamle nedslidte Geox sko fra foråret ud. Men kun måske …

Vi spiste på Zipfer Bierhaus, hvor vi også spiste for 2 år siden – jeg røg på den vegetariske menu, som var Käsknocken med hjemmeristede løg, mens min mand fik sig en Wienerschnitzel og knægten en Bernerwürstel mit pommes. Vi sad udenfor under en parasol, og det var superhyggeligt, for der var torvemarked på Universitätsplatz. Vi gik indenfor og kiggede ned til skelettet, der ligger dybt nede i en brønd under gulvet. Det var lidt uhyggeligt at se på, og vi talte om det, og jeg forklarede, at det er et snydeskelet – nok et fra BR. ‘Ja’ sagde drengen – ‘det må være et snydeskelet, for hvis man faldt ned kunne man jo bare kravle op af stigen dernede fra’ – der var nemlig trin i væggen hele vejen ned.

Bagefter kiggede vi på de mange sjove ting på markedet – fx sælger de murmeldyrssalve. Det er åbenbart et hit her i landet, men jeg ved ikke rigtig, hvad det kan .. ? Vi købte en slags cannoli i vandbakkelsesdej dyppet i mørk chokolade og med flødebollefyld i. Den var lidt speciel og lækker. Vi gik i DM, hvor jeg fik købt mig lidt af hvert – bl.a. noget prinsessebad, der bliver lyserødt, knitrer og med glimmer og hindbærduft. Det er til, når jeg skal have et karbad næste gang. Prinsessekarbad. Knægten ville hellere have det knitrende grønne ridderbad, så det fik han.

Vi gik en tur rundt i de gamle gader i Salzburg, og vi gik en tur på Petersfriedhof, hvor vi kiggede på de smukke gamle grave. Jeg tænker, at hvis du ikke har været der, så lyder det nok lidt mærkeligt og en kende morbidt, men det er en meget gammel kirkegård, og den er smukt pyntet med smukke dekorationer, friske blomster og krucifikser. Oppe i klippevæggen er Maximuskapellet hugget ind i klippen, og man kan kun se vinduerne. Når gravene sløjfes, lægger man skeletterne ned i katakomberne, hvor man også kan gå ned, men det gjorde vi ikke – det kan godt være lidt spooky, når man kun er 6 år.

Vi nåede ikke at se særlig meget af Salzburg – der var mere, jeg godt gad opleve; tage op og se borgen, se bl.a. Nonnberg klosteret hvor nogle af scenerne fra Sound of Music er optaget, se lystslottet Hellbrunn, hvor der sprøjter vand ud af vægge og stole, så man kan få sig et billigt grin. Det fik jeg i hvert fald, da mine forældre fik vand i hovedet for mange år siden! En dag vil vi tilbage til Salzburg på en forlænget weekend, og så skal vi på en Do It Yourself Sound of Music Tour. Men dagen var desværre gået alt for stærkt, og vi skulle jo nå hjem til hotellet til middag klokken 19.

Da vi kom ud fra Starbucks med en Caramel Macchiatto styrtregnede det. Vi spurtede gennem regnen fra butik til butik i retning mod bilen, og da vi nåede Mirabellhaven regnede det næsten ikke mere. Det regner altid i Salzburg; både da jeg var der i 80erne, i 2013 og også i år.

Skriv et svar

