Tillykke min skat!

Da jeg stod der med struttende mave og sagde på gensyn til mine kolleger inden barsel, var der en af dem, der sagde: “Pas på med at kigge ud af vinduet – når du vender dig om, står der en stor dreng eller pige bag dig, i stedet for en baby”.

Det er så rigtigt. Tiden løber afsted, og når jeg vender mig om, står der en stor dreng. Nu er han 6 år gammel, og jeg er 6 år ældre end da jeg fødte ham. Jeg husker det stadig som var det i går. Den bedste dag i mit liv, og så alligevel ikke … for med ham i mit liv er der masser af ‘bedste dage’, de popper op som paddehatte.

Jeg oplever, at der er masser af ‘sidste gange’, hvor jeg gør noget for ham for sidste gang uden at hæfte mig ved det, uden at han bemærker, at det hører op. Men meget af det er alligevel kilde til en lille sorg og et savn i mig.

Jeg elsker hans lange benede drengekrop og de hårde superheltekram, jeg får af ham – men jeg savner også hans lille babybløde krop, der smøg sig tæt ind til mig og klamrede sig til mig, som var jeg den eneste bastion i hele verden. Det var jeg jo også, indtil han vendte opmærksomheden ud mod verden. Jeg ved ikke engang, hvornår jeg sagde farvel til det. Det ophørte bare helt naturligt. Nu er far helten, og jeg er tit den skrappe. Jeg ved præcis, hvornår jeg stoppede med at amme og med at skifte ble … men de mange små ting, der bare ophørte, fordi han voksede fra det … de små ting, som jeg er bange for ikke at nå at nyde.

Jeg elskede for eksempel, når jeg ammede ham i halvmørket om natten. Lyset fra gaden glimtede i hans små mørke øjne, og han kiggede dybt ind i mit hjerte. Vi var bare os to i vores lille bobbel. Selvom jeg elskede disse øjeblikke, så var jeg også glad, da han sov igennem.

6 år – fra baby til stor dreng. Jeg er SÅ parat til at kysse mange ‘sidste øjeblikke’ farvel på din vej ud i livet, min skat. Jeg glæder mig til at stå bag dig, når du prøver al verdens ‘første gange’ af. Du er den modigste, sejeste og kærligste dreng, jeg kender.

Tillykke med fødselsdagen, mors & fars skat 🙂

Skriv et svar

