Løb – fra 1 til 10 minutter på 5 uger

Efter bare 5 uger i begynderløbeprogrammet er jeg langt fra ekspert i hvordan man opretholder motivationen. Men jeg kan godt fortælle dig lidt om, hvordan jeg er kommet godt fra start. Jeg har nemlig prøvet at løbe før, men jeg er gået død i det hver gang, primært fordi jeg hver gang er startet alt for ambitiøst ud og slet ikke kunne klare det, jeg troede, jeg kunne.

Et mål og en god plan

Først og fremmest har jeg et mål denne gang: 5 km løb i august. Jeg har en plan, der passer til mit absolutte begynderniveau, og jeg holder mig til den; mit træningsprogram for ældre eller overvægtige. Det starter med løb 1 beskedent minut, og her efter 5 uger har jeg løbet 10 minutter. Det ene minut den første dag, var lige så hård som de 10 minutter forleden.

De to kurve

I fredags løb jeg 10 minutter non stop. Det var sindssygt hårdt, virkelig ubehageligt hårdt. Jeg kiggede på uret allerede efter 3-4 minutter, og selvom der var langt igen, så var der ikke længere 10 minutter tilbage.  Det er længere end jeg nogensinde har løbet før.

Fordi det var meget hårdere end ellers brugte jeg metoden med at tænke på to kurve; hver gang et minut er gået, lægger jeg det minut over i den anden kurv. Dét minut og dets strabadser er borte, det kommer ikke igen, og jeg er allerede i gang med næste minut. Den metode virkede motiverende, da jeg havde veer, og selvom løb – trods alt – ikke kommer i nærheden af veer, så virker metoden stadigvæk for mig.

Tænk ikke, tal ikke, bare gør det!

Der er også en anden ting, jeg gør – eller rettere ikke gør; jeg indgår ikke i nogen form for dialog med mig selv. Når tanken om at pjække opstår (og det gør den) så slipper jeg den. Jeg begynder ikke at lede efter undskyldninger; jeg gør det bare. Skifter tøj og kommer afsted. Jo mindre jeg tænker over det med at løbe og bare fortæller mig selv, at ‘sådan ligger landet’, jo nemmere er det. Det handler om at overhøre protesterne og tænke mindst muligt over om jeg har lyst til det lige nu. Der er altid et bedre alternativ, så don’t analyze 😊

Pak, planlæg og aftal

Og så pak, planlæg og aftal. Jeg løber efter arbejde, før jeg kommer hjem. Jeg klæder om på arbejde, hvilket også gør, at jeg gør det officielt – mine kolleger giver mig gratis coaching på vejen ud: ‘ih hvor ser du sporty ud’, ‘hvordan går det med at løbe?’ Og ‘hvor er du aktiv, bare det var mig!’. Det gør det svært at springe over. Mine omgivelser er blevet mine gidsler – eller jeg er blevet deres! Nu hænger jeg virkelig på den!

Jeg kører hen og løber i en park på hjemvejen – et smukt sted, hvor jeg bliver helt glad i låget af at løbe. Det er lige på hjemvejen, og det er let at parkere lige udenfor lågen. Ren convenience.

Følg dine fremskridt

Jeg bruger Endomondo til at tracke mine ture og min tid, og jeg har lavet en fast rute, der passer præcis til min træningsplan. Jeg løber samme vej hver gang. Igen for at reducere tankevirksomheden og lad kroppen ta’ over.

Her listen med det, der fik mig godt fra start som nybegynder:
  1. Et godt, overkommeligt og realistisk løbeprogram.
  2. Et realistisk mål og en realistisk tidshorisont.
  3. Pak i forvejen, planlæg og eksekvér.
  4. Gør det så let som muligt; vælg en god rute et smukt sted, som er bekvemt at komme til.
  5. Tænk mindst muligt over det; just do it!
  6. Vær åben omkring dit projekt – ta’ dine omgivelser som gidsler!
  7. Mål din indsats og track din fremgang!

Hvad virker for dig?

8 thoughts on “Løb – fra 1 til 10 minutter på 5 uger

  1. Så sandt, alle 7 gode råd. Jeg er selv en håbløs løber og har startet oceaner af forskellige løbeprogrammer i løbet af de sidste år. Har ikke fulgt ét af dem til døren… 😦 Men så begyndte jeg at cykle mountainbike, noget jeg er kommet til at holde rigtig meget af, og kan med god samvittighed give slip på det løb. Dit femte råd er virkelig et, jeg bruger tit og ofte – ikke kun i forhold til løb og træning. Der er bare nogle gange hvor det ikke kan nytte noget at begynde at dividere med sig selv. Som du selv skriver – Just do it! Held og lykke med projektet, jeg er sikker på at du når de fem kilometer til august!

    • Hej Malin!
      Fedt med mountainbike – er det sådan off road agtigt? Jeg turde simpelthen ikke! Jeg prøvede ruten i Geels skov, stierne er smalle, snoede og stejle, så jeg var bange for at knalde ind i et træ eller ryge ud over styret. Jeg røg ud over styret til sidst og fik en gratis muddermaske, fordi jeg var uopmærksom. Jeg slog mig slet ikke. Det var sjovt, men jeg blev en kylling efter det stunt og blev så forsigtig og langsom, at jeg var ved at vælte – man kan ikke cykle i superslowmotion 😄
      Hvordan greb du det an? Hvordan startede du? Selv eller på hold?
      Kh Gitte K

  2. Ja, det kan man vel sige – at det er sådan lidt off road agtigt 🙂 Jeg er selv meget forsigtig af naturen og egentlig lidt for ‘tøset’ til at køre MTB, men jeg ser det som en udfordring og et godt sted at presse og udvikle mig selv. Mountainbike handler utrolig meget om teknik, så nu har jeg tilmeld mig et kursus kun for (andre tøsede) kvinder. Du skal nok bare op på cyklen igen og måske i stedet for at cykle i slow motion vælge en tur der ikke er så teknisk svær. Håber du prøver igen, det er vildt sjovt!

  3. Jeg ved godt dette er et gammelt indlæg, men jeg vil gerne lige sige tak for det alligevel 😉 Lige den slags opmuntring jeg har brug for – for jeg har virkelig svært ved at tage mig sammen til at komme i gang igen… Løber du stadig?

    • Hej Pia!
      Nej, jeg har desværre været nødt til at opgive at løbe, da jeg har et problem med smerter i min hofte. Selv efter næsten 5 måneders løbepause gør det stadig meget ondt hver dag. Jeg lever fortsat i fornægtelse, men det går simpelthen ikke går væk af sig selv, så jeg har bestilt tid hos lægen. Jeg er bange for, at det er slidgigt, men uanset hvad må jeg gøre noget ved det, har jeg omsider erkendt.
      Men jeg kigger stadig længselsfuldt på mine løbesko, min løbetaske står pakket derhjemme … Så mentalt har jeg ikke opgivet det endnu. Men realistisk set er mine løbedage nok ovre 😦
      Mange hilsener
      Gitte

      • Det er jeg ked af at høre! Jeg håber du finder en løsning. Selv er jeg kun forhindret af en træls kombination af dovenskab og travlhed 😉

Skriv et svar

