Bogen er fyldt!

Da vi kom hjem fra frokost hos bedstefar, lå der et brev til knægten. I brevet var en lille pose slik, et lille brev fra en dreng, han ikke kender – og det sidste fiskekort med det Sorte Søpindsvin, og knægten hoppede op og ned af glæde. Jeg læste om Søpindsvinet, og han bladrede i bogen ‘nu mangler jeg ikke nogen, vel?’, og jeg svarede nej.

‘Hvem er drengen?’ spurgte han, og jeg svarede, at jeg ikke kender ham, men at han og hans mor har hjulpet os med samlekort til begge bøger. ‘Men samler han ikke selv?’ spurgte han. Jeg svarede ‘jo’. ‘Du skal spørge hans mor, om han vil have nogle af vores kort’, sagde han.

Og det er netop det fantastiske ved de her samlekort. At det er en ting at være fælles om. Hos os bruger vi bøgerne til at læse i og lære dyr at kende med – mange af dyrene, han så i Den Blå Planet kendte han i forvejen fra sin bog. Men måske mere vigtigt er det på en måde også en rar reminder om, at vi kan hjælpe hinanden – også selvom vi slet ikke kender hinanden.

For os var der aldrig et spørgsmål om at bruge en formue på at skaffe kortene. Måske ville vi ikke få samlet alle kortene, måske var vi lige så heldige som sidst. Vi var til 2 byttedage, og jeg fortalte venner og familie, at vi samler – og så skrev jeg det her på bloggen. Der var søde kendte og ukendte venner derude, som gerne vil bytte eller bare forære kortene væk. Det virkede for os – og igen var det en superhyggelig proces at få samlet alle kortene.

Da vi var ude at handle i dag, havde vi bogen med, og i Føtex fik knægten et sejt diplom med en hvis haj og en klovnefisk på som bevis på, at bogen nu er fuld. Nu håber vi bare på, at det er en bog med insekter næste gang 🙂

Skriv et svar

