Ole Lukøje

I fredags kom drengen for sent i seng, og hans øjne kløede. Jeg fortalte ham ganske kort, at det er en fyr, der hedder Ole Lukøje, der kommer forbi og blæser tryllesand i øjnene på børnene, så de bliver trætte.

Usædvanlig dårlig idé. Drengen vrælede i skræk ‘jeg vil ikke have sahahaaand i mine øjne’. Han har været på skadestuen med sand i øjnene, så det var virkelig tåbeligt af mig at fortælle om Ole Lukøje.

Nå, men i et forsøg på at gøre det bedre, gjorde jeg det værre: jeg læste op af H. C. Andersens eventyr om Ole Lukøje. Lad mig bare sige det sådan her; dét eventyr er ikke for børn.

Først får børnene sand i øjnene, så bliver de pustet i nakken af en de ikke kan se – og kun gode børn får gode drømme.

Så der blev vrælet, og jeg måtte ty til gode gamle disney. Sikke et postyr!

Skriv et svar

