Han er bare en rask dreng med masser af energi – kan I ikke bare ‘køre ham træt’?

Et af de gode råd, vi har fået, følger ofte lige efter konstateringen af, at ‘jeres dreng har godt nok meget energi’ eller  ‘han er bare en rask dreng med masser af energi’ og dernæst følger rådet så ‘kan I ikke køre ham træt?’ eller ‘lade ham brænde energi af?’.

Vores søn har ikke mere energi end andre, selvom det måske ser sådan ud – rent faktisk har han mindre energi tilovers, fordi hans ADHD bibringer ham en konstant uro, hvor han bruger ekstra energi bare på at være. Han hviler ikke, når han ligger og karter rundt på sofaen. Han er i konstant aktivitet, og han slapper ikke af, når han sidder i sofaen eller på en stol. At sige til ham ‘slap nu af’ er derfor nonsens, for det kan han ikke qua den uro, som bor i ham, og som han ikke er herre over.

Når han bliver bedt om at sidde på en stol og forholde sig i ro, kræver det voldsomt meget koncentration og energi – ofte så meget, at han ikke magter at spise eller lytte eller tegne samtidig. Det, der for os er ren basis – fx at sidde på en stol, er for ham noget, der kræver meget af ham.

Derfor er det virkelig vigtigt at vide, at det for ham ikke hjælper ‘at brænde energi af’. Det er et helt klassisk råd, som vi måske har fået 100 gange, men rent faktisk bliver hans uro større i takt med, at han bliver mere og mere træt. Så at lade ham ‘brænde energi af’ eller ‘køre ham træt’ for at få ro, virker stik modsat og forringer faktisk både hans læring og hans evne til at klare de situationer, han befinder sig i.

Det behøver man i øvrigt ikke en diagnose for at opleve – min evne til at klare stressende situationer forringes radikalt, hvis jeg er megatræt og udkørt – og derfor er rådet i sit udgangspunkt ret absurd!

Derfor er vi også allerede nu i gang med at rykke hans sengetid frem, så han kommer tidligere i seng og får mere søvn i den mørke tid. Det var også derfor, at jeg syede mørklægningsgardiner i sommer – for at sikre ham god og rigelig søvn og få mere ro på ham.

2 thoughts on “Han er bare en rask dreng med masser af energi – kan I ikke bare ‘køre ham træt’?

  1. Hvor beskriver du bare godt jeres udfordringer, og at rende ham træt vil da bare svare til at hælde benzin på et bål.

    I min evige søgen efter yderligere viden om mine egne (motoriks) udfordrede børn, har jeg gang på gang læst at muskel- og ledkompression er godt, når uro skal udaf kroppen. Dvs. at man har noget tungt over sig eller bærer en jakke/vest med blylodder. Hjemme hos os er det populært at en af drengene ligger på en måtte på gulvet og vi så ruller en stor gymnastikbold henover hele deres krop. Jeg har flere gange været tæt på at købe en ‘jern’-vest, men det er indtil videre blevet ved tanken. Hos børn med autisme/adhd er det mit indtryk at kugle- eller kædedyner er populære.

    Årsagen til at ovenstående virker skulle være at kompression øger ens fornemmelse af kroppen, og uroen netop opstår fordi kropsfornemmelse er dårlig.

    Jeg har ved selvsyn flere gange set at ovenstående virker, og tro mig… jeg var selv meget skeptisk over at en sølle gymnastikbold kunne have så stor effekt, første gang vi prøvede.

    Går han fortsat til motorik? For måske hans ergo- eller fysioterapeut (elle hvem han nu går hos) har nogle gode ideer. Ideer der tager udgangspunkt i hans behov,

    PS. En vest jeg drømmer om kunne være denne her: http://funandfunction.com/weighted-compression-vest.html

Skriv et svar

