ADHD & afbrydelser – 2

Jeg har undersøgt lidt omkring det med ADHD og afbrydelser, og det er simpelthen på listen over ting, som personer med ADHD kommer til at gøre – uden at ville det. Det havde jeg jo også på fornemmelsen, men jeg ser det jo fra min neurotypiske vinkel og tænker ‘vi laver en regel, og så stopper du med det’.

Det er desværre ikke så let, for vi kan sagtens beslutte, at ‘Sådan er reglen: Du må ikke afbryde’. Det er vi allerede enige om, og knægten ved det godt. Problemet er, at ADHD giver ham dårlig impulskontrol. Det betyder, at han ikke er i stand til at overholde reglen, fordi impulsen her og nu er stærkere end reglen. Og det betyder også, at i samme øjeblik han overtræder vores fælles regel, bliver han dybt ulykkelig og føler sig total mislykket, fordi han (også) er regelrytter og udmærket kender reglen. For fanden i helvede da også …

Jeg kan godt forstå, at ovenstående er vildt svært for ham, og jeg kan i hvert fald indse, at det undergraver hans selvtillid, fordi han oplever nederlag hver eneste gang han afbryder. Han bliver konfronteret med, at han overtræder samme regel igen og igen og igen. Og han møder muren, for han kan ikke forhindre det. Det er noget værre skidt. Det er en vigtig social regel, som han simpelthen ikke evner at overholde, og han får allerede så mange gok i nødden på den konto.

Vi har én mulighed; leve med afbrydelserne, indtil vi måske (aldrig) finder en metode, der kan hjælpe ham til at styre sin impulsivitet. Vi er nødt til at gå ind og forklare/forsvare ham overfor andre. Og ikke mindst skal jeg selv arbejde med både stress og anger management omkring min egen reaktion på hans afbrydelser. Jeg håber, at det bliver lettere, fordi jeg nu ved, at han ikke afbryder af ond vilje, men fordi han er som han er.

Her giver det nok mere mening at give ordet til en, der selv lever med ADHD og oplever afbrydelserne indefra og samtidig kan sætte ord på, hvorfor det er så svært for vores søn at overholde ‘reglen’:

• Jeg KAN ikke vente
• Jeg kan ikke huske i længere tid af gangen
• Jeg bliver MEGET nemt afledt

Klik dig ind på johnnysks.dk og læs mere her i sidste afsnit.

One thought on “ADHD & afbrydelser – 2

  1. Super flot indsigt og selv indsigt!

    Print de 3 punkter ud, og sæt dem op et sted hvor du og A støder på den hver dag – fx. på indersiden af et køkken skab.

    Når NC bliver ældre, vil I/han stille og roligt finde vejen frem med færre afbrydelser. Uden en fast regel, men ved en gang imellem kærligt men ærligt at fortælle ham hvorfor afbrydelserne virker forstyrrende på jer (til at begynde med de mest “grove” afbrydelser). Jeg tror på, at hans empati vil have nemmere ved at bearbejde hans iboende impuls, end en regel, som han i bund og grund ikke kan forholde sig til.

    Af og til tænker jeg over om jeg har ADHD, fordi jeg meget nemt kan identificere mig med fx. ovenstående 🙂

    God vind-vind med arbejderes afbrydelserne.

    Kram! ❤

Skriv et svar

