At blive gammel

Optakten til vores søns 5 års fødselsdag blev alt andet end rolig og normal og hyggelig. Vi er jo godt klar over, at bedsterne er gamle, men hvis det så bare er det, så er det ok, at de ikke kan så meget og er lidt tunge at danse med indimellem. Jeg synes, at det er svært at være voksent barn og opleve sine forældres verden og kunnen blive mindre og mindre. Mere svært end jeg troede, for det har virkelig været svært for mig at indse og sætte mig ordentligt ind i. Hvordan kan jeg? Jeg er jo forholdsvis ung og har mine egne idéer og forventninger om hvordan jeg vil være, når jeg bliver gammel. Ikke som min far, i hvert fald, har jeg tænkt med ungdommens skråsikre ‘viden’.

Min far kunne jo alt, han var engang min opgående sol, sammen med min mor. Han skuffede mig aldrig. Mine forventninger til min far har jeg ikke justeret væsentligt på siden dengang han var min supermand, og jeg var hans lille pige. Det er lyder måske tåbeligt, at jeg ikke har indset, at han er ved at blive gammel og svag. Jeg har nok ikke villet set det, for min far skal holde i 100 år, fordi min mor døde så ung.

Så jeg har været skuffet over ham, samtidig med at jeg har været egoistisk, og jeg har ikke været i stand til at sætte mig ind i at være i hans sted. Fordi jeg ikke vil ha’, at han skal blive gammel. Men jeg begynder at se det og fatte det nu, tror jeg.

Min far kæmper med at kunne rejse sig, når han sætter sig et sted, som er for lavt. Løsningen er at træne det. Op og ned og op og ned. Mange gange om dagen. Men det er hårdt, og det er lettere at blive siddende. Han mener, at han træner, men han er blevet dårligere til at rejse sig op. Jeg har talt med ham om det, for jeg er jo bange for perspektivet – hvad så når han ikke længere kan komme op ved egen hjælp?

Men for første gang i dag gik det op for mig, da jeg talte med ham om det igen, at han er mere bange for netop det end jeg. Han ved det godt. Han ved godt, at det er et problem. Og jeg tror, at han er bange.

😦

Skriv et svar

