Piger skal opdrages til at sætte sig i mænds sted – !

Læste dette interessante debatindlæg omkring opdragelse af drenge. Jeg har sakset indledningen og har lavet en lille justering for at udstille (den manglende) ligestilling mellem de to udtalelser:

Piger skal opdrages til at sætte sig i mænds sted.
Piger vil gerne se programmer med mandlige hovedpersoner og lege med ’drengelegetøj’, hvis bare de voksne – især deres mødre – fortæller dem, at det at være kvinde ikke betyder, at man skal ignorere mænds tanker og følelser.

Drenge skal opdrages til at sætte sig i kvinders sted.
Drenge vil gerne se programmer med kvindelige hovedpersoner og lege med ’pigelegetøj’, hvis bare de voksne – især deres fædre – fortæller dem, at det at være mand ikke betyder, at man skal ignorere kvinders tanker og følelser.

Citat nr 1 er min justering, og det føles faktisk provokerende, gør det ikke? Citat nr 2 er fra debatindlægget, og det føles faktisk okay, ikke? Hvad er forskellen?

Når jeg læser debatindlægget er der en hel del, der stritter på mig. Nok fordi jeg er drengemor. Min mand bakker op omkring vores søns glødende og langvarige interesse for My Little Pony og nyligt spirende interesse for Barbie. På legetøjsdag i børnehaven havde min søn i en lang periode My Little Pony med hver fredag, og så skulle man tro, at han kunne være del af den gruppe, der også have My Little Pony med. Men nej, for pigerne i børnehaven synes, at min søn er underlig, for det er jo PIGETING. De vil ikke lege My Little Pony med ham. Hvor har de det fra? Så sent som i går skulle jeg forklare en 7-årig pige, at Nicholas elsker My Little Pony, selvom han er dreng. Det syntes hun godt nok var meget underligt.

Så efter min mening handler det ikke kun om, at fædrene skal slappe af og lade drengene lege med My Little Pony og Barbie. Det handler mere fundamentalt om, at vi skal kigge mere indgående på os selv m/k og se, hvad det er for en “film” aka virkelighed, vi viser vores unger derhjemme, når fjernsynet er slukket. Og den er svær, for der er vi helt nede på harddisken og skal omprogrammere styresystemet. Jeg kommer lige med et par sort/hvide scener fra den film, mange børn ser hver dag derhjemme, og som formentlig påvirker dem langt kraftigere og mere fundamentalt end diverse prinsesse- og superhelteuniverser:

  • Far tordner rundt på MTB og kommer mudret og svedig hjem, mens mor går til træning og kommer duftende smuk hjem. Det kan godt være, at mor også har puklet, men det ser altså ikke sådan ud i børnehøjde, og så opfattes faren som actionhelten, og mor bliver let til prinsessen.
  • Far slæber poserne hjem fra Netto, mor skriver huskesedlen. Helt- og prinsesserollerne er vist også rimelig tydelige der, set med børneøjne.
  • Far fælder træer, slår græs og renser tagrender, mens mor gør rent. Et barn bemærker ikke, at vaserne står skinnende og fint arrangeret i stedet for støvede og hulter til bulter, men det er tydeligt at se, at far har puklet – græsset dufter nyslået, der er en stak grene udenfor huset, og han sveder og stinker, mens mor stadig dufter godt og ser pæn ud. Hvem er actionhelten, og hvem er prinsessen?
  • Barnet tager et kig i sine forældres skabe; mor har fine kjoler, højhælede sko og masser af prinsesseblingbling og -dufte på hylderne. Det har far ikke. Der er rod, beskidte sko, grimme bukser osv – som mor hele tiden vil smide ud, så actionhelten kan blive konverteret til prins version 1.0
  • Far kommer med blomster til mor, mor kommer aldrig med blomster til far.
  • Mor er bange for edderkopper og mus, og far kommer springende og redder hende til stor underholdning for ungerne.
  • Far kører bilen, når hele familien skal afsted.
  • Du fortsætter bare listen selv, ik? 🙂

Min teori er, at hvis vi får har ændret vores egen rollefordeling derhjemme, så vil vores børn også naturligt efterspørge film med en anden rollefordeling – eller i hvert fald undre sig over, at rollefordelingen er eksotisk. Men så er det store spørgsmål bare; kan og skal vi det? Er vi ikke inde og røre ved noget så fundamentalt som kønsforskelle og ikke ‘bare’ kønsroller? SKAL der ikke være en forskel, og ER der ikke en forskel mellem drenge og piger? Skal piger være drenge og drenge være piger? Eller skal vi være intetkøn? Har DU lyst til at være intetkøn?

One thought on “Piger skal opdrages til at sætte sig i mænds sted – !

  1. Du har så meget ret – og i virkeligheden er jeg sådan set af den holdning, at der ER forskel på kønnene – men der er også forskel på interesser (uanset om man er mand eller kvinde). Jeg gider fx. heller ikke ordne tagrender, heldigvis gider min mand (eller tabte kampen). Jeg gider godt vaske tøj, hvilket han ikke gider. Ingen af os gider dog ordne bilen (så den køres på værksted OGSÅ for dækskifte) og ingen gider rengøring (så det kommer der en og gør). Jeg gider ikke rod, men jeg vil heller ikke rydde op konstant. SÅ det SKAL alle hjælpe med hos os. Men jeg gider godt blive beskidt og ordne have – så mine unger ser lige så meget mor være sort og nusset efter timer i sommerhusets have. Men de ser samtidig far gøre samme – og de ser os hermed gøre det SAMMEN. Ingen hos os gider hverken fitness eller mountainbike, men så ser de os begge komme svedende hjem fra løbeture (eller dette syn kunne de godt se – lidt oftere ;-)). Så jeg tror det er meget forskelligt hvad børn ser – og de ser jo bare virkeligheden. Hvis man er utilfreds med den. Ja, så må man jo lave den om. I hvert fald sin egen virkelighed.

Skriv et svar

