Den sværeste tekst

Sidder her og skal bestille en bårebuket til en, der rent faktisk slet ikke skulle have en bårebuket. Han skulle faktisk overhovedet ikke have haft blomster, for jeg tror ikke, at han var typen til blomster, da han levede. Og det er netop det, der er så skævt!

Lige nu og her kan jeg ikke rigtig rumme at træffe beslutning omkring bukettens størrelse, blomsternes farver og ikke mindst teksten på kortet. Simpelthen fordi hans liv var forbi så brat, så voldsomt og helt udenfor nummer. Fordi hans liv måske nok var fuldt levet, men ikke engang halvt færdigt. Han skulle jo have set sine børn vokse op og have været mand for sin kone i mange år endnu.

Jeg tænker egoistisk på os selv – hvis det nu var mig, der havde mistet min mand, så brat og brutalt og midt i livet, så ved jeg ikke, om jeg kunne rejse mig op igen. Men jeg ved, at blomsterne ville have trøstet mig, så jeg skal nok få bestilt den bårebuket, så familien mødes af et kærligt blomsterhav den dag, de siger farvel.

Teksten på kortet har virkelig været svær at skrive. Der er jo et begrænset antal bogstaver, og det er alligevel alt for mange, for nærmest alle ord og vendinger virker bare så tomme, meningsløse, klichéagtige, forkerte og kejtede. Til sidst skrev jeg bare det, jeg fandt i mit hjerte:

Det er med stor sorg, at vi tager alt for tidligt afsked med jeres elskede mand og far.
Hans kærlighed til jer lever videre til evig tid.

Jeg ved godt, at vores kort ikke ændrer på det, der er sket, men det føles forkert at skrive ‘farvel’ eller ‘en sidste hilsen’ på dette kort, for det gør det så definitivt slut. Jeg ved godt, at døden er definitiv, men jeg vil ikke være den, der minder dem om det. Jeg vil hellere forsøge at give håb om, at kærligheden stadig findes.

Ja, jeg overanalyserer og overtænker teksten på det kort .. men jeg husker jo selv fra min mors begravelse, at kortene bragte os stor glæde bagefter. Særlig de kort, vi modtog, med små hilsener var fantastiske at læse senere hen, fordi det gik op for mig, at min mor havde efterladt sig spor i mange menneskers hjerter. Flere end jeg anede. Også mennesker, som jeg ikke kendte, og som jeg ikke havde forestillet mig, at hun havde gjort indtryk på. Det trøstede usigeligt meget.

Skriv et svar

