Nul huller – og et kig ind i skolelivet!

Her til morgen skulle vi til tandlægen med Nicholas klokken 8:15. Takket være kommunens sms-service glemte vi det ikke *fløjt* – ellers havde vi glemt det, så organiserede er vi .. jeg fatter ikke hvor den aftale blev af i min telefon, jeg gik jo her og troede, at den var smart??

Anyway, Nicholas brokkede sig lidt over at skulle til tandlæge, og vi nåede ikke rigtig at forberede ham. Og så sov vi nok lige en tand for længe til morgen og kom for sent ud af døren, men jeg stressede ikke. Nicholas udvalgte 6 særlige Skylanders som får den tvivlsomme ære at komme med til legetøjsdag i børnehaven. Lige i dag skulle det være Skylanders Swapforce – de består af 2 dele hver, så der er 12 løsdele, der skal holdes styr på. Måske en ærkæolog om 300 år graver en eller flere frem af jorden og tænker – wow!

Selvom der ikke var en eneste ledig parkeringsplads nær skoletandlæge, og vi var foran skolen præcis 8:15, så vi måtte køre en meget stor runde i ensrettet villakvarter, så tog jeg det roligt. Jeg sagde til Nicholas ‘nu kommer vi for sent’, og han svarede ‘tandlægen bliver sur på dig, mor – så får du en bøde på 2000 Skylanderfigurer!!’. Jeg svarede, at jeg nok ikke får en bøde, men at jeg skal huske at sige undskyld, fordi vi kommer for sent. 8:23 fandt vi en parkeringsplads.

‘Se, mor!’ sagde han – ‘du ku’ jo godt!’ Jeg spurgte lidt forvirret – ‘øh .. hvad?’ .. ‘Finde en parkeringsplads – det var flot!’ roste han og tog sin Skylanders-rygsæk på ryggen og spurgte ‘den vej?’. Jeg nikkede, og så gik han.

Jeg småløb for at følge med, og han talte meget om en dreng, han kender, som er startet på skolen i går. Jeg har nemlig forklaret ham, at Storefrederik nu er Lillefrederik, fordi han er den mindste i hele skolen, selvom han var den største i børnehaven. Der kom nogle store børn grinende og larmende hen mod os, og jeg mærkede hans hånd gribe fastere om min, hvorefter han slap min hånd og kiggede efter børnene. ‘Håhårh, de er store, meget større end Storefrederik!’ sagde han beundrende.

‘Man må ikke tegne på gulvet!’ sagde han og så forarget på et meget stort gulvbillede af en menneskekrop set indefra. Jeg forklarede ham, at så kan man se og lære hvordan et menneske ser ud indeni, og når det er på gulvet, hvor man går, så glemmer man det ikke.

‘Der er tanden!’ sagde han og pegede på den store tand på gulvet ved tandlægen. Han gik ind med mig på slæb, kastede rygsækken fra sig og råbte ‘hej’. Han gik lige ind til tandlægen, som sad med en anden patient og sagde ‘hej, jeg er Nicholas’. Hun grinede og sagde, at han lige måtte vente lidt.

Vi gik ud og læste en Phineas & Ferb tegneserie, og så var det vores tur. Vi hilste på tandlægen og hendes assistent – og Nicholas mindede mig om en ting ‘mor, sig undskyld!’ sagde han. Jeg undskyldte for, at vi kom for sent. Det havde jeg helt glemt igen.

Tandlægen bad ham sætte sig op i stolen, og det gjorde han. Han ville have sine 6 Skylander Swapforce figurer med, så jeg gav ham dem. Tandlægen beundrede hans figurer ganske kort, og så viste hun ham spejlet på pinden, og han fik øje på den spidse dims ved siden af – ‘skal du stikke mig?!’ udbrød han, og tandlægen sagde ‘nej, nu skal du lige se – kom med din finger’. Nicholas stak forsigtigt fingeren frem. ‘Jeg gør sådan her på hver af dine tænder for at høre, om der er hul i tanden’ og så bankede hun med spidsen på hans negl.

Hun bad ham om at læne sig tilbage, og det gjorde han. Hun bad ham åbne munden, og det gjorde han. ‘Så banker jeg på dine tænder’ sagde hun, og så hørte jeg de små prik, og hun talte hans tænder. ‘Åbn lidt mere op’ sagde hun og talte hans tænder. ‘Så!’ sagde hun ‘du har nogle fine tænder, hvem børster dine tænder?’ – ‘det gør mor og far’, svarede han.

Så lyste hun med den skarpe lampe på hans Skylanders, og han viste, at de kan skilles på midten og kan bytte hoveder. Han fik lov til at vælge én ting fra skuffen og valgte en turkis snurretop.

‘Hov’ sagde han – ‘Du skal også kigge på min mors tænder. Hun har Karius og Baktus i TO tænder’ sagde han til tandlægen. ‘Se’ sagde han og pegede ind i min mund. ‘Hendes mor børstede dårligt tænder!’ sagde han forarget. Jeg sagde, at jeg nok skulle bestille en tid en anden dag til at få fjernet Karius og Baktus.

Normalt skal Nicholas komme igen om et år, men jeg bad om en tid allerede om 1/2 år, så der kommer lidt rutine og genkendelse ind i projekt ‘tandlæge’. Og det var så det tandlægebesøg.

Da vi kom ud, sagde han ‘så skal vi finde Frederik’. Jeg svarede, at Frederik nok har time og derfor ikke kan snakke lige nu. Vi gik hen mod indgangen, og han kiggede på kortet over skolen. Jeg forklarede ham, at vi stod der hvor prikken var, og at Frederik var der, hvor der stod SFO, og jeg viste ham, hvordan man går derhen. ‘Kom så, mor’ sagde han og gik den rigtige vej ned ad gangen. Vi hilste på pedellen, og Nicholas gik raskt afsted.

Vi mødte to drenge på gangen, og Nicholas sagde ‘hej, I er store drenge’ – de svarede så sødt: ‘hej – tak, du er også stor’. Nicholas gik videre – stadig med mig på slæb. Han gik lige ind på skolebiblioteket og sagde ‘hej, har du set Frederik?’ til en 13-14 årige dreng. Han svarede ‘nej?’. Jeg smilede til ham, og så forklarede jeg Nicholas, at Frederik nok er i sit klasseværelse, indtil det er frikvarter, og at man ikke bare kan gå ind og hilse på ham. Nicholas så lidt muggen ud.

Men så så han legepladsen ude i skolegården, og han blev helt vild. ‘Vi skal tilbage hertil, når skolen er lukket’, sagde han. Og så gik vi ud på parkeringspladsen og kørte afsted til børnehaven.

Jeg tror da nok lige, at vi har den sejeste og dygtigste dreng på 4 år 😀 og helt sikkert også verdens sødeste tandlæge ❤

PS Det er da også lidt mærkeligt, at når jeg den ene aften voldspekulerer over det han IKKE kan, så viser han mig på to dage, hvor meget han KAN og KAN LÆRE på vildt kort tid. Tror da nok lige, jeg faldt i mor-konkurrence-fælden. Fokus, lille mor – fokus på det, han kan 😉

7 thoughts on “Nul huller – og et kig ind i skolelivet!

  1. ❤ Ja, det har I, dejlig dreng!! Så kært, jeg fik mig et godt grin over kommentaren 'mors TO Karius og Baktus' 😀
    … Og blev meget rørt over tandlægen, og hvor cool han var til det!

  2. For sejt, som han fik eventyrlyst på skolen, og bare hilste på alle de store ❤ Meget rørende. Du må være pavestolt! 🙂

  3. Fantastisk beretning her på en lidt gråvejrsgrå fredag eftermiddag. Jeg sidder på pinden og smiler stort på dine vegne

  4. sidder med kæmpe smil på læberne og tænker hvor er NC bare god og sej SÅDAN

Skriv et svar

