Jeg fik en bog

Jeg fik i starten af april en lille fin bog tilsendt fra Rosinante. “Derfor hopper jeg” hedder bogen, som er skrevet af 13-årige Naoki Higashida, som har autisme og har begrænset sprog, men som til gengæld mestrer at udtrykke sig skriftligt. Som du måske har læst her på bloggen, har bogen været helt fantastisk læsning for mig, da det mange steder føles som om det kunne være Nicholas, der taler til mig.

Som du måske ved, fik Nicholas sin autisme diagnose i juli sidste år, og der er stadig meget, jeg ikke ved om autisme. De fleste bøger, jeg har læst om, er skrevet af pårørende til børn med autisme. Og det er fantastisk at læse om andres erfaringer, men jeg savner vinklen på ‘autisme set indefra’. For hvordan er det at være Nicholas? Hvordan er det at have autisme? Hvordan ser verden ud gennem autismen? Og hvorfor gør Nicholas som han gør? Først når jeg forstår det, så kan jeg være til hjælp for ham, istedet for konstant at se på ham udefra og bare prøve lidt af hvert.

Jeg er ikke færdig med at læse i bogen, og det bliver jeg nok aldrig. ‘Derfor hopper jeg’ ligger i mit natbord som opslagsværk, så jeg på ‘svære dage’ kan slå op og læse om dét, vi oplever, og som jeg ikke altid forstår, så Naoki lige kan minde mig om, hvordan det opleves med Nicholas’ øjne.

Mine varmeste anbefalinger herfra: Fantastisk! Læs den og forstå, at verden opleves på andre måder. Måske er himlen blå og græsset grønt, men derfra bliver det langt mere komplekst. Og kun ved at åbne alle sanser, bruge min fantasi og udvikle min indlevelsesevne kan jeg som mor sætte mig ind i min drengs måde at opleve verden på.

2 thoughts on “Jeg fik en bog

  1. Jeg har læst en bog, der hedder: Projekt Rosie, som handler om en voksen mand med Aspergers (ikke erkendt af ham selv), han er professor i genetik og beslutter sig for at finde en kone. Det er en humoristisk bog, og jeg grinede også en del, men nogle steder er det også lidt sørgeligt, for han er egentlig temmelig ensom til at starte med. Men det er en fin bog til at forstå personer med Aspergers til tider ejendommelig adfærd.
    Min store dreng har infantil autisme på baggrund af svær retardering, så han er ikke som hverken din dreng eller bogen. Men det er derfor, jeg faldt over bogen.
    Det er en sommerferiebog, som er ren afslapning.

    • Hej Lisbeth!
      Tak for bogtippet – har allerede en stak bøger til sommerferien, men denne er bestemt også værd at tage med: Projekt Rosie
      God Sommer til dig og din dreng – og tak fordi du læser med 🙂
      Gitte K

Skriv et svar

