De Tunge Mødre – del 117 (opdateret)

Jeg er gået i træningsmode igen. Nupo til frokost og prøver at skrue ned for kalorier og op for motionen. 90 kilo nåede jeg op på, før jeg igen gik i panik. Jeg har øget min vægt med 38% på 10 år. Lige i overkanten, og det går ikke. Der er så mange årsager; alder, krise, hygge, inaktivitet, stress.

Efter tre uger vejer jeg 86 kg. Det holder hårdt, der skal så meget mere til for at tabe et kilo nu end for 10 år siden. Det er ikke nok bare at reducere lidt i kalorierne og så gå en tur på en- to timer eller ta’ en time med fuld knald på cross traineren et par gange om ugen. Der skal mere til. Pyyha..

I dag var jeg tung i hovedet, træt, sløv og med en irriterende hovedpine, og jeg havde lyst til at sove eller æde alt muligt sødt, salt og fedtet, men jeg gik i kælderen og trampede i cross traineren.

Jeg håber inderligt, at jeg bagefter kan sige, at det var vildt fedt, og jeg har fået det SÅ godt bagefter. Men jeg er godt klar over, at med min aktivitetsfremkaldte migræne, så er der stor risiko for, at hovedpinen ikke just bliver bedre; jeg kan nok se frem til at slæbe mig afsted på job mellem chips og kager med hovedpine og cravings. Det er den sikre vej til et nederlag med kuren, men den motion, jeg laver, tæller!

Lidt stat:
28 år 61 kg
30 år 65 kg
(fertilitetsbehandling)
35 år 80 kg
40 år 89 kg
41 år 83 kg
42 år 90 kg
42 år 86 kg
Mål: 75 kg.

Hæ, knockout! En time og et kvarter på cross traineren, og hovedpinen er historie! Det virkede – yes 🙂

Dagen derpå
Jeg vågnede dog med knaldende hovedpine dagen derpå, og ja – der stod et helt bord med chokoladebarer med nye spændende smagsvarianter lige bag min computer og derfor konstant i mit synsfelt. Folk defilerede ind og ud hele dagen, raslede med papir og sagde “uhm” “hvad er det?” “hvor er de lækre” og “har du smagt?”, mens jeg prøvede ihærdigt at holde fokus på mine opgaver. Jeg gik en tur på 3 km i frokostpausen i det skønne vejr. Og midt på eftermiddagen smagte jeg så en himmelsk chokoladebar med rom og kokos 🙂

5 thoughts on “De Tunge Mødre – del 117 (opdateret)

  1. Har du overvejet LCHF? Jeg har hørt fra flere sider at det er noget der rykker.

    Personlig erfaringer med livsstilen kan jeg dog ikke prale af 🙂

    • Vi læser faktisk på 5:2 kuren pt, fordi vi kender flere, der er på den.
      Basically er det jo noget med op med motion, ned med kalorieindtaget (ikke ned med kalorierne … i svælget .. hahaha).

      Og i mit tilfælde reduktion af stress – jeg har fået bildæk, det har jeg aldrig haft før, og det skyldes stresshormoner, når det sidder der.

      Kram herfra

      • 5:2 eller LCHF eller Paleo eller noget helt tredie..? Hvad hulan skal man vælge. Min overbevisning er at man skal vælge hest og så holde sig til det og ikke mikse.

        Personligt har jeg dog opdaget at skærer jeg krafttigt ned på indtaget af de såkaldt hurtige kulhydrater til frokost (ris, pasta og brød) på arbejdet så undgår jeg hovedpine og megasult om eftermiddagen, hvor man så netop fristes til at indtage junk. Tidligere var jeg ca. 1 time efter frokost så træt at jeg kunne falde i søvn henover skrivebordet, og sådan har jeg det ikke længere 🙂

        Istedet for kulhydrater spiser jeg kød, fisk, æg og ost. Desunden går jeg amok i snittede grønsager og gerne et par skefulde bønner eller kikærter hvis de ligger fremme.

        Stress og manglende motion er også svære at danse med. Sofaen sidder nærmest fast på min ryg om aftenen, selvom jeg udemærket ved at jeg burde tage nogle omgange på husets “trædemølle” bedre kendt som en crosstrainer

  2. Det lyder lidt som mig :-/ Efter min datters indlæggelse med hjernecancer tog jeg 10-12 kg på på 1 år… Stress og emotionel spisning. Jeg var omkring LCHF men havde svært ved at holde kulhydraterne langt nok nede til at køre kroppen over på fedtforbrænding. Nu er jeg hoppet over i primal/paleo madstilen – med mejeriprodukter men uden sukker, konsorter af nogen slags eller bønner/linser. Pasta, Hvidt brød og kartofler har været skåret væk i lang tid, men med fokus på ‘rigtig’ mad er det endeligt begyndt at gå den rigtige vej. MED hovedpine, ligesom dig, puha, det ER altså træls!
    Min akilleshæl – det er Bülows chokolakridser – omg 😱😱😱 Forsøger mig med 1 cheasy om ugen… Hold fingrene krydsede!
    Du er også på rette vej, bare husk ikke at sammenligne andres mål med din fremgang 😉
    Pøj pøj! 💪

    • Tak for din hilsen 👍
      Emotionel spisning er mit mellemnavn … Og det er ok. Hver ting til sin tid. Den tid er nu; få bearbejdet det, der skal til for at få stressen til at lette.
      Jeg starter med kroppen og satser på at kroppen hiver sindet med op af stressens hængedynd.
      Men pfew ….

      Hovedet er trods alt stadig tungere end rumpetten her hos mig, synes jeg…

      Op sagde hun!

      Smil fra Gitte K

Skriv et svar

