Ble-fri eller ej – før eller siden?

Så stor og så så lille. Nicholas er snart 4 1/2 år, og han bruger stadig ble. Det er som sådan ikke noget, der er et problem for ham. Men fordi det er et problem for børnehaven, så bliver det også et problem for os – og i sidste ende bliver det også et problem for ham. Som forældre vil vi jo gerne hjælpe ham til at udvikle sig og gøre det rigtige, men lige på dette område kommer vi til kort.

Isoleret set er det ikke noget problem for os. Det generer ikke mig synderligt at skifte ble på ham, og jeg ved, at jeg kommer til at savne det, når den fase er overstået. Ved hvert bleskift taler vi om at gå på toilettet (det er han pt bange for), han spørger til hvor maden bliver af, og han er ikke bamge for at falde ned i toilettet. Når det engang i mellem lykkes mig at lokke ham på wc, sidder han der i under 5 sekunder, hvorefter han rasende konstaterer ‘jeg kan ikke!!! Der kommer aldrig noget!’, og jeg prøver at forklare ham, at han skal sidde med en bog og vente, så kommer det til sidst. Men han har ikke ro nok til at sidde og vente så længe.

Vi har prøvet at samarbejde med børnehaven om at tage bleen fra ham midt på dagen, men han går ikke på toilettet. Han holder sig, indtil han ikke kan mere, og så laver han i bukserne. Når det sker, får han en nedsmeltning, fordi han bliver stresset og ulykkelig. Ingen god oplevelse, og nu er bleafvænningen sat på stand-by.

Børnehaven er frustrerede, og det er vi derfor også. Jeg forstår deres frustration, men jeg er heller ikke blind for, at Nicholas rent faktisk trives med at vi har opgivet af-med-ble-projektet for nu. Og det er da paradoksalt, at vi voksne har et problem med noget han gør, og i kraft af det får han dermed påført et problem. Han havde ikke noget problem, før vi kom på, at vi ville ændre på ham for at gøre ham ‘normal’. Tænk lidt over det ..

Vi har møde med psykologen på onsdag, og jeg tager emnet op. Måske er løsningen, at vi venter og blot taler med ham om toiletbesøg. Jeg er overbevist om, at han nok skal blive blefri, når han er klar. Som det er nu, begriber han ikke hvorfor han skal spilde tid med at sidde på toilettet og vente på, at der kommer noget ud. Bleen er den fedeste løsning for ham, fordi han kan fortsætte med det, han laver – uden afbrydelser. Det er helt igennem logisk, at han vælger bleen.

Jeg ved ikke, hvad der er den rigtige metode, og om det er smart at skubbe på. Jeg tænker, at det her måske er et af de områder, hvor hans udvikling er lidt forstyrret, og jeg kan ikke lade være med at tænke på, at det svarer måske til at lære en 1/2 år gammel baby at cykle. Det ER måske bare for tidligt i forhold til hans udvikling.

8 thoughts on “Ble-fri eller ej – før eller siden?

  1. Jeg forstår til fulde dit dilemma. Hvorfor dog forcere noget for Nicholas skal, som du selv siger, nok blive blefri når han er klar dertil.

    Men har I overvejet at lade ham besørge på en potte istedet for et toilet? Et stort toilet kan være en temmelig skræmmende affære. Alternativt kan et børnetoiletsæde som man kan lægge ovenpå det almindelige toiletsæde måske gøre tricket.

    Faste toilettider? Jeg har læst et sted at mange sensitive børn er ualmindelige gode til at holde sig, og først for alvor føler ‘trangen’, når det faktisk er for sent. For holde sig det kan Nicholas jo, som du selv er inde på. I skal så naturligvis i god tid sige til Nicholas at nu er det snart tid til toiletbesøg, således han ikke bliver afbrudt i en god leg. Laver han noget er det fint, laver han ikke noget er det også fint. Men han skal prøve og så på med bleen igen.

    Belønninger? Nicholas tjener krydser/stjerner hvergang noget ryger i potten/toilettet istedet for bleen. Et vist antal krydser udløser en lille gave. Sker der uheld er det ‘pyt med det’ men naturligvis intet kryds.

    Æggeur? For at holde Nicholas på potten/toilettet kan I sætte et æggeur til at ringe efter et vist antal minutter, og fortælle ham at han først må rejse sig når uret ringer. Tiden hvor han sidder skal naturligvis være hyggelig og rar, så han må gerne sidde med bog, iPad etc.

    Man kan downloade en app, der vistnok hedder Kidstimer. Det er en meget visuel og tydelig timer.

    Ovenstående tips er alle gennemprøvet med succes i min familie. Held og lykke med projektet.

  2. Harald bliver fire år om 14 dage. Han bruger stadig ble, når han laver lort. Egentlig tænkte vi ikke over det, for med Gustav kom det helt naturligt. Det virker ikke helt sådan med Harald. Så vi er samme sted. Vi har et børnesæde til vores toilet og jeg sidder med ham og læser, men der sker ingenting. Vi er også midt imellen at presse på eller lade som ingenting. Han tisser på toilettet stort set uden uheld, men han er ikke så motiveret,når det gælder lort. Jeg er begyndt at blive lidt frustreret over det.

    • Hej Frederikke!
      Jeg forstår til fulde din frustration, og jeg kan kun sige som alle de andre; det er nærmest utænkeligt, at han bruger ble som 35 årig. Vi finder en løsning – eller også vokser de bare fra det lige så stille.

      Jeg har fået tilsendt bl.a. et par links fra en psykolog til to foldere, som du måske kan hente inspiration i;

      http://www.disabledliving.co.uk/DISLIV/media/promocon/talkabout/A5-Talk-about-going-to-the-toilet.pdf

      Jeg har selv fået linkene i dag, så jeg har kun set kort på det selv og har ingen erfaring med at bruge materialet. Men jeg kan da se, at vi skal tale mere om bæ herhjemme 😀

      Måske har du også en fornemmelse, at det kun er de voksne, der har et problem med det, og ikke Harald?
      Her hos os har Nicholas ikke et problem med det, men det er efterhånden blevet et problem i børnehaven og dermed også for os.
      Så jeg prøver at afproblematisere det og sørge for at holde problematikken for mig selv og ikke overføre den på Nicholas.

      Nå, men jeg arbejder jo med markedsføring, og kunden køber sgu ikke idéen med det lokum, jeg gerne vil sælge ham – det kan skyldes,
      1) at jeg tror, jeg kender kunden – uden at jeg reelt kender ham, hans vaner og behov.
      2) at jeg mener, at min løsning er rigtig for alle – og derved opfatter jeg ikke, at min kunde er anderledes
      3) at jeg bare går ud fra, at kunden har et problem, som min vare vil løse – men kunden har ikke det problem, jeg tror han har.
      4) at jeg går ud fra, at kunden let kan overbevises via standardmetoden til at skifte fra en tryg metode til en ny ubegribelig og for ham utryg metode

      Hvad gør den kloge lokumsmarkedsfører ?? Kører ekstra hårdt på med TV, outdoor og bio-reklamer? Eller prøver med den skræddersyede dialogmarkedsføring?
      Ha, jeg – en lokumsmarkedsfører 😀

      Hold mig opdateret – og gerne med tips og tricks, der virker – og gerne også det, der ikke virker.

      Kram fra Gitte K

      • Harald har ikke et problem. Det er sikkert. Og det skal han jo heller ikke have. Jeg har læst folderne, og vi er enige om – altså mig og Ulrik – at prøve det med, at når han skal lave lort, at give ham ble på og så sige, at han skal blive på badeværelset til han er færdig, og så sørger han har en bog eller noget legetøj og så skifte ham stående.
        Det bliver første skridt.

      • Hej Frederikke!
        Præcis min pointe! Det ER ikke noget problem, det er jo bare en fase – MEN her hos os var problemet ved at gå fra at være vores problem til at blive Nicholas’ problem.
        Vi har nemlig presset lidt på herhjemme, primært fordi det er et problem for børnehaven.
        I børnehaven har de prøvet at tage bleen af ham – hvilket resulterede i, at han holdt sig hele dagen – og så gik det galt i bukserne ;(
        Dermed blev vores problem med hans ble til hans problem. Og det er jo ikke fair!

        Derfor har vi nu pauset indsatsen i børnehaven, og jeg skal have lavet piktogrammer og belønningstavle osv, så vi er klar til en struktureret og hyggelig indsats herhjemme.
        Det kommer til at virke, når han er klar.

        Gitte K

Skriv et svar

