Øjendråber

Som om det ikke er nok med et besøg hos lægen i går, så skal vi også dryppe hans øjne to gange om dagen.

Det er r æ d s e l s f u l d t! Et kæmpe overgreb, for han vil ikke. Han er ganske enkelt skrækslagen. Jeg har forklaret ham om bakterier i øjet, som klør. Men han skal bare se tuben, så løber han væk storskrigende af ren angst.

Kanon dårlig start på dagen; vi holder ham nede og drypper hans øjne. Han skriger som et dyr. Han ryster og skriger. Hele hans lille krop er spændt og knyttet af stress. Kun langsomt kommer han ned igen. Allan og jeg er helt færdige efter sådan en omgang, så hvordan har han det så ikke i sin lille krop?

Jeg prøvede derfor at tegne et øje, der græd og var gult og rødt i kanten med små grønne bakterieprikker i. Jeg nåede ikke at forklare til ende, så eksploderede han.

Det endte med samme kamp til aften. Jeg forklarede ham igen hvorfor, og så prøvede vi den gode måde, og så måtte vi bruge den hårde metode. Shit. Hans skrig er hjerteskærende. Vi fuldfører ikke behandlingen – når symptomerne er væk, stopper vi. Det går ikke det her. Det føles som det rene overgreb. Lortelatterlige øjenbetændelse!!!!

5 thoughts on “Øjendråber

  1. Det er også møg ubehageligt at få dryppet øjne. Total tab af kontrol, da du ikke præcist ved hvornår noget rammer din hornhinde og hvis det så samtidigt svier lidt… Så jeg kan sagtens forstå Nicholas.

    Måske I skal sige til ham at I langsomt tæller til 3 (mens I drypper), og så er det overstået. “1-2-3 dryp slut”. I bliver nok nødt til at fastholde ham imens 😦 Når J. indimellem ikke vil have sin astma-medicin holder vi ham fast på denne måde: http://www.youtube.com/watch?v=lYN0B7T_BsI
    … og ja, det er vildt ubehageligt så længe det står på, men fordelen ved holde ham på denne måde er at man har fuld kontrol samtidigt med at man har hænderne fri. Dermed er det hurtigt overstået

    Det var ellers en super-duper ide at forsøge at visualisere for ham hvorfor han SKAL have dryppet øjne.

    • Møgubehageligt – det er ikke ordet 😀
      Jeg dryppede mine øjne i morges bare for at prøve det på mig selv! Kan denondehyleme godt forstå, at NC protesterer!!! Av for en SYL i øjet!

      Jeg håber, at den pædagogiske approach med tegningen hænger fast et sted i hjernebarken hos ham. Det tror jeg, at den gør, selvom det ikke virkede lige i øjeblikket.Vi tager den frem igen senere 🙂

      Vi drypper igen i aften, og så springer vi over i morgen tidlig, hvis det stadig ser fint ud. Så får han det en gang om dagen, så hele hans morgen ikke bliver ødelagt hver dag. Det ødelægger faktisk hele hans dag med sådan en start, så det er rigtig rigtig skidt!

      Gitte K

  2. uhhh… vigtigt at fortsætte efter symptom er væk.. min. 3 dage efter… ellers store chancer for det blusser op igen… men er han forkølet også? for tit sidder virus forkølelsen sig på øjnene også samtidig, og så går øjenbetændelsen over af sig selv igen….. det er kun ved bakterier, som giver øjenbetændelsen, at penicilin reelt hjælper.. ellers ville det gå over alligevel, hvis det skyles forkølelse… Og gitte…. Vil så inderligt ønske for dig, at du købte bogen, af Elaine N. aron “sensitive børn”. Den vil give dig svar på meget, fornemmer jeg.

    • Hej Pernille, tak for kommentar 🙂
      Elaine N Aron er faktisk en af bøgerne, jeg har fået anbefalet af andre autismeforældre, fordi HSP børns problemer ligner autismebørnenes problemer.
      Jeg er lige ved at læse Eksplosive Børn, og Elaine er næst på listen 🙂

      Gitte K

Skriv et svar

