Tidlig indsats

På mødet gennemgik psykologen og børnelægen fra børnepsyk testresultaterne en gang til for Nicholas’ pædagog og psykologen fra PPR. Det var ‘rart’ at høre det igen. Altså, det er simpelthen så rædselsfuldt at høre det igen, men denne gang var jeg lidt bedre forberedt og fik fat i flere detaljer.

Nicholas har autisme øverst, samt ADHD nederst. Dvs. det primære er autisme. Dertil kommer en meget lav IQ og tegn på følelsesmæssige forstyrrelser, som de dog ikke har diagnosticeret. De anbefaler tidlig og massiv indsats, idet ingen indsats vil betyde, at han ikke klarer folkeskolen.

Jeg er ikke enig i alle resultater og konklusioner, men jeg er enig i, at tidlig indsats er alfa og omega. Jeg kan godt se, at han ikke er i stand til at lære, fordi han stresser og lukker af (jeg tror, at det er ADHD’en, der spiller ind – han er præget af uro, usikkerhed etc., når man presser lidt på for at han skal sætte sig og løse en opgave fx puslespil). Jeg kan godt følge dele af autismediagnosen, samt ADHD diagnosen, men samtidig er der altså ting, jeg overhovedet ikke forstår hvordan de er nået frem til.

At hans IQ er så lav, at han faktisk ikke bør være i stand til at betjene en computer, telefon eller en fjernbetjening tror jeg simpelthen ikke på. Jeg tror, at hans diagnoser ‘skygger for’, at hans hjerne kan udfolde sit fulde potentiale, hvorfor han netop er ekstra udfordret i en test-situation – eller i en lære-situation. Med den rette ro og støtte kan vi få ham til at udføre de opgaver, han ikke ville / ikke kunne løse i test-situationerne.

Jeg er dog slet ikke i tvivl om, at Nicholas skal have hjælp, støtte og kærlighed for at lære at leve med de problemer, han har. Overfor psykologen (PPR), som jo principielt også er kommunens repræsentant i mangel af sagsbehandler, pressede jeg på for et møde i næste uge for at tale om indsatsen i Nicholas’ nære fremtid. Den aftale er nu i bogen. Hun anbefalede mig dog at ringe til kommunen for at sætte et møde op med Nicholas’ sagsbehandler i næste uge. Jeg ringede straks, og selvom klokken kun var 14:45, så var kommunen gået på weekend (!).

Skriv et svar

