Træningshovedpine

I de sidste år, hvor jeg stadig trænede hårdt og regelmæssigt, fik jeg noget, jeg kalder ‘træningshovedpine’. Det har jeg selvsagt ikke lidt af, mens jeg ikke har trænet, men jeg fik det af og til da jeg løb sidste efterår, og her til morgen vågnede jeg også op med en dræbende omgang træningshovedpine. Træningshovedpine er en hovedpine, der udløses af hård konditionstræning og som for mig er kommet med alderen. Jeg kan mærke, mens jeg træner, at den er på vej – og så er det for sent. Det hænger ikke sammen med væskemangel, for det var min første teori, og så drak jeg mere vand. Hvilket ikke hjalp. Tværtimod så fik jeg også kvalme, fordi min krop nærmest skvulpede.

Da jeg trænede combat og fik træningshovedpine var det et spørgsmål om at komme hurtigt hjem fra træning, fordi hovedpinen gradvist tiltog i styrke startende lige efter træning. Træningshovedpinen gør det uforsvarligt for mig at køre bil allerede indenfor en time efter træning. Når hovedpinen er værst, kan jeg ikke klare skarpt lys og høje lyde. Jeg hæver op i ansigtet. Jeg ser stjerner eller gnister. Læg dertil en smerte så psykopat-intens, at det eneste, jeg kan gøre, er at kravle direkte i seng. Jeg lå bare i sengen i fosterstilling, jeg frøs og svedte, og jeg kunne ikke sove for smerten. Jeg faldt i en urolig søvn.

Jeg plejede at skynde mig at tage to panodil og to ipren så hurtigt som muligt, når jeg mærkede, at det var en af de slemme omgange under opsejling. Kombinationen af ipren & panodil kunne lige tage toppen af smerten, så jeg kunne falde i søvn. Jeg plejede så at vågne af hovedpinen i løbet af natten, hvor jeg så ville tage to panodiler til.

Om morgenen var hovedpinen der stadig, men de øvrige fysiske symptomer var klinget af – og jeg tog to panodil til for at kunne fungere. Hvis jeg ikke vågnede om natten af hovedpinen, kunne jeg risikere, at jeg måtte melde mig syg eller i hvert fald komme senere, fordi jeg nærmest ikke kunne stå på benene pga. smerte og ekstrem lysfølsomhed, når vækkeuret ringede.

Det er klart, at det påvirkede min træning. Jeg var meget splittet; jeg elskede virkelig min træning, samt at give den fuldt gas, men samtidig lå jeg totalt underdrejet bagefter, og det er vel næppe et sundhedstegn. Jeg prøvede forskellige metoder til at undgå træningshovedpinen, men det mest effektive var simpelthen IKKE at give den fuld gas. Jeg måtte modvilligt acceptere, at jeg får hovedpine af at konditionstræne for fuld knald.

Problemet med combat er bare, at jeg ikke mærkede, at jeg gav den fuld gas pga. den fede musik – og fordi combat overhovedet ikke føles anstrengende, da jeg var i god form. Så på en uge kunne jeg have træningshovedpine et par gange, men med et ‘sæt’ bestående af vand, proteinshake, salt, panodiler og iprener kunne jeg lige klare den.

Jeg har samme problem med spinning, attack, step, aerobic, løb og nu også på cross traineren. Zumba får jeg ikke træningshovedpine af, fordi det ikke er så hårdt, men det synes jeg så til gengæld heller ikke er særlig skægt, fordi jeg ikke føler, at jeg laver nok. Jeg har talt med min læge om det, jeg har været til en specialist, og hans diagnose er, at det er aktivitetsudløst migræne. Det er også den forklaring jeg hælder til.

Løsningen er jo lige for; træn mindre hårdt. Det var også det, jeg blev anbefalet. Problemet med den løsning er bare, at hvis jeg skal komme i god form igen, så skal jeg jo træne hårdere end behageligt, og så får jeg ondt i bøtten.

Nå, men jeg havde stort set fortrængt træningshovedpinen – ind til i går aftes, da jeg efter træning fik psykopat-ondt i hovedet. Jeg mærkede, at det var på vej efter ½ time på cross traineren, så jeg stoppede og styrketrænede de sidste 20 minutter. Jeg tog et par panodiler i aftes, to i morges og to til formiddag. Jeg drak vand i nat, hver gang jeg vågnede, for hovedpinen var der hele natten. Nu er det dog ikke så slemt længere, men i morges da jeg skulle op og af sted … jøsses, det var min vilje, der slæbte rundt på min krop!

Lægen sagde bare, at jeg skulle lade være med at træne så hårdt, men det er ikke nogen god løsning, når jeg er i dårlig form og skal i bedre form, for så kan jeg ikke tåle at anstrenge mig, hvilket gør min træning ineffektiv. Hvordan skal jeg forbedre min form, hvis jeg ikke kan presse mig selv bare lidt?

Anstrengelsesudløst migræne bliver udløst af en stigning i nitrogenoxid, et kemikalie, der udvider blodkarrene og derfor kan give anledning til migræne. En gradvis opvarmning over ca. 10 minutter kan begrænse den kraftige stigning af kvælstofoxid, der udløser den anstrengelsesudløste migræne.

Nitrogenoxid er et kemisk produkt som kroppen producerer naturligt til en række funktioner, – at beskytte hjertet, stimulere hjernen og dræber bakterier. Men overproduktion af nitrogenoxid er blevet forbundet med indtræden af Alzheimers og migræne. Nitrogenoxid får blodkarrene til at udvide sig – og betændelse i blodkarrene har længe været forbundet med migræne.

 – se kilde

Det er måske dér hemmeligheden ligger. Jeg gør nemlig ikke særlig meget i gradvis opvarmning, fordi jeg ikke har så meget tid til at træne. Jeg har ikke tid til gradvist at varme op. Selvfølgelig går det langsommere i starten på cross traineren, men jeg er oppe i fuldt tempo efter cirka 5 minutter, og det er åbenbart for hurtigt i fht. stigningen af nitrogenoxid i min krop. Der er vist ingen vej udenom, jeg må starte endnu mere stille og roligt op og prøve om det er det, der kan aflive min træningshovedpine.

Min træningshovedpine tog til i løbet af dagen, og klokken 16 blev jeg nødt til at tage flere piller. I løbet af et par timer klingede migrænen af, og jeg var rimelig frisk igen. Frisk nok til at gå ned og træne, i hvert fald. Jeg startede ud med 10 stive minutters opvarmning i lavt tempo på cross traineren. Det var langsommeligt og virkelig kedeligt, men hvis jeg kan slippe for psykopathovedpinen, er det måske værd at tage med.

Mens jeg stod der, kom jeg i tanker om, at træningshovedpinen plejer at fortage sig i takt med, at jeg kommer i bedre form. Det ser jeg frem til 🙂

Advertisements

2 thoughts on “Træningshovedpine

  1. hej
    Kender det hele. Efter en håndboldkamp mærker jeg ikke noget, men med 100 procents sikkerhed vågner jeg i løbet af natten med en voldsom hovedpine, kodimagnyler kan tage toppen men det varer 1-2 døgn.
    Det er meget ubehageligt.

  2. Hej. Spændende at læse din teori med opvarmningen? Hvordan er det så gået,- hjælper det? Jeg har haft samme problem de sidste 3 år. Jeg arbejder ved militæret og er derfor vant til at træne med fuld gas, men under min sidste udsendelse fik jeg pludseligt problemer med migræne når jeg trænede hårdt. Om sommeren kan jeg stort set ikke løbe en tur, uanset tempo uden det går galt. Min læge mener bare jeg skal tage en Treo 10 min inden jeg løber, så den kan nå at virke, men for mig virker det bare uforeneligt at skulle tage piller for at holde min træning ud. Vil meget gerne høre hvordan det har virket for sig sidenhen.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s