Hvor kommer denne pludselige træningsiver fra?

Det hele kommer sig af, at jeg sad hos lægen i december måned. Vi talte om vægt, fordi mit BMI er for højt – hun spurgte ‘ … men kan du tabe dig?’, hvor til jeg svarede ‘Ork ja’. Jeg har så siden måttet æde noget af dén skråsikkerhed, men det er jo ikke løgn. Jeg KAN tabe mig. Jeg har gjort det før. Men så kom der lige en jul på tværs, en halsbetændelse, en omgang hoste plus hverdagen. Og nu vejer jeg stadig det samme som da jeg var hos lægen i december. Det var jo ikke lige det, der var meningen.

Da jeg tabte mig 15 kilo for 14 år siden, gjorde jeg det ved hjælp af meget træning og SlimFast, så jeg er i gang med at researche lidt på de forskellige pulverkure på markedet. Mit eneste aber dabei er, at jeg ikke vil spise pulver eller speciel slankekost foran Nicholas. Han er småtspisende nok i forvejen, og jeg er hans eksempel. Han kopierer alt hvad vi gør, og hvis jeg afviser mad, så gør han det også. Og der var SlimFast faktisk ret genial, da man så må spise et (sundt) måltid om dagen, mens man erstatter alle de andre måltider med en shake.

Her på arbejde er alle mine kolleger i gang med suppekuren for at kickstarte et vægttab og komme godt i gang. Man kan tabe 3-5 kilo på en uge med suppespisning. Det er selvfølgelig primært væsketab, men jeg overvejer alligevel en uge på suppe for at komme godt fra start og få en eller anden form for succesoplevelse ved at se nålen på vægten stoppe på et lavere niveau end nu.

Indtil jeg finder ud af, hvordan jeg griber det an med kosten – om jeg skal på reel slankekur, så har vi lagt vores kost om, så fokus ligger på grøntsager og fedtfattigt kød. Ikke kedelig mad, men sund og spændende mad. Jeg elsker grøntsager, men det er alt andet lige SÅ meget nemmere at lave pasta eller ris end at udvælge grøntsager, vaske, skære osv. Det er bare ikke godt for figuren med 60% kulhydrater, 30% kød og 10% sauce.

Så jeg cutter kulhydraterne, og hvor jeg ikke kan komme udenom dem, vælger jeg grove kulhydrater.Til gengæld spiser jeg mere kød end før, samt væsentlige flere grøntsager.

Men selvom kosten er det, jeg nævner først, så er det faktisk træningen, der er den største og vigtigste del af kuren. Jeg styrketræner igen, og jeg lægger ikke fingrene i mellem. Jeg træner max. 8 repetitioner til udmattelse, dvs. for at få større muskler og fokuserer på de store muskelgrupper. Større muskler = højere forbrænding. Kombineret med en lav kulhydrat kost med meget protein skulle det gerne give pote.

Men jeg er ikke blind for, at jeg er så overvægtig, at styrketræning og kostomlægning ikke vil gøre tricket alene. Jeg bliver også nødt til at konditionstræne for at øge min fedtforbrænding. Til at begynde med betyder det en løbetur hver anden dag. Måske supplerer jeg med en pulverkur i en periode.

Jeg planlægger at træne om aftenen, typisk fra 21-22. Det er det eneste tidspunkt, der passer mig. Det er både godt og skidt. Jeg kan være så træt på det tidspunkt, at jeg ikke orker at gi’ den en skalle, så træningen bliver mindre effektiv. Træning lige før sengetid kan også ødelægge ens nattesøvn. Til gengæld får jeg forbrændt min aftensmad, jeg ryger ikke i snack-skabet om aftenen samtidig med at jeg tager min afterburn effekt med i seng 🙂

Jeg vejede 89 kilo, da jeg startede med at træne forleden. Hvis mit BMI skal være normalt, skal jeg ned på 75 kilo. Det er 10 kilo mere end da jeg var slankest, før jeg var i fertilitetsbehandling og fik Nicholas, så det er ikke en umulig opgave.

4 Comments

  1. Frederikke siger:

    Jeg synes, at du er top sej og jeg hopper med på vognen, på min egen måde.
    Slut med slik og dårlig mad og ind med lidt motion. Jeg cykler hver dag og nu også 30 minutter på wii’en. Det må alt andet lige være bedre end ingenting.
    Jeg vejer i skrivende stund 72 kg og vil rigtig gerne ned på 65. Mit første del mål er 70 kg, så under 70 kg og så fremdeles.

    Og lige nu kunne jeg godt æde en Daim.

    Like

    1. Gitte K siger:

      … du har min idealvægt 🙂 🙂
      … og al aktivitet er bedre end at sidde stille (og spise Daim) – også vippe med tæerne 😀

      Jeg er SÅ stolt af mig selv: I går var der en æske Marabou fyldte chokolader ved siden af kaffemaskinen lige i voksen-ulvetimen (ml. 14-16). Jeg SÅ på den, SMAGTE mentalt og gik væk fra æsken. Flere gange.

      Og pludselig havde mine søde kolleger tømt den. Så det kommer til at sidde på DERES røve, ikke min. Hæhæ!

      Like

  2. Frederikke siger:

    Hov forresten hvad er forskellen på SlimFast og Nupo, ved du det?
    Smagen?

    Like

    1. Gitte K siger:

      Jeg valgte SlimFast frem for Nupo, som dengang (i 1996) smagte lysår bedre end Nupo med kyllingesmag. Adder badder. SlimFast havde også en iskaffe-variant … mums, siger jeg bare!

      Like

Der er lukket for kommentarer.