Skræm livet af ungerne med Cirkeline

Så sidder man der på sin ferie i pis-øs-regnvejr og hiver en Cirkeline DVD frem til afveksling for Thomas Tog, som har kørt i fast rotation i dagevis. På med skiven og tårerne presser sig på ved det glade gensyn med den lille kære tøs i den røde prikkede kjole.

Nicholas elsker Cirkeline, siden jeg viste ham et par afsnit en dag på YouTube. ‘Eline’ siger han nu – ikke ‘tog’, men ‘Eline’.

Idyllen er total. Regnvejr, mor, far, NC, Cirkeline og en stille kop kaffe.

Men så er det, at jeg får kaffen galt i halsen, for HVAD er nu det for noget med politisoldater og sorte mennesker, der ligger på jorden med et gevær i nakken og en mus, der græder som et spædbarn, samt altså Cirkeline, der gemmer sig bag en affaldscontainer, mens hun bliver beskudt?

‘Bange!’ kommer NC hen og siger til mig og ser helt forkert ud i ansigtet. Jeg holder ham for øjnene og slukker lynhurtigt for Cirkeline. Hvad satan-i-ind-i-helvede er dét, der foregår på vores Cirkeline DVD???

Det er såmænd Cirkeline i Amerika. Allan kendte udmærket til det ‘forbudte afsnit’, som åbenbart skabte stor polemik i gamle dage og vel egentlig var grunden til, at det var slut med Cirkeline på TV.

En ting er  at proppe sin subjektive politiske mening ind i et børneprogram – det vækker minder om indoktrinering eller hjernevask.  Tanken er absurd. Hvad får man ud af at skræmme børn fra vid og sans set fra en politisk synsvinkel?

Men det der seriøst forarger mig er, at jeg har købt en DVD til min søn: Cirkeline var for børn, sidst jeg tjekkede. Men denne DVD viser sig at indeholde så barske billeder, at det skræmmer min søn fra vid og sans. Nogen må simpelthen have jord i hovedet siden de sætter sådan et afsnit på en børne-DVD.

Den bid af afsnittet, jeg så, illustrerer meget godt det, der foregik da jeg var barn, hvor vi børn blev skræmt fra vid og sans af sange som ‘De voksne kan også være bange’, samt af diverse TV-programmer og skolelærere, som fortalte os, at når (ikke hvis) Barsebäck sprang, så havde vi ikke en chance. I skolen lærte vi om strålesyge og alle dens symptomer, samt at finde vej til nærmeste beskyttelsesrum.

Hvis Barsebäck ikke fik ram på os, så fik Sovjet det med deres atombomber, for krigen var uundgåelig. Som barn i 70erne gik vi rundt med en grundskræk for at blive udslettet på den ene eller anden måde, der tit gjorde det virkelig svært at sove i barneværelset.

Jeg er ikke så naiv at tro, at jeg kan skærme NC for det, der sker i verden, men jeg vil gerne selv have retten til at bestemme hvor og hvornår så længe jeg har mulighed for det. Med ‘Cirkeline De Gode (?) Gamle’ bliver jeg frataget denne ret.

DVD’en er tilladt for alle aldersgrupper, hvilket undrer mig. Dog er der et forbehold for børn under 7 år. Efter min mening burde DVD’en slet ikke være tilladt for børn under 10 år, for den sidste film er virkelig barsk og uegnet for børn.

Skriv et svar

