Undgå at blive fyret efter barsel

Jeg blev fyret ganske kort tid efter min barsel; jeg havde været tilbage på arbejde i bare 2 ½ måned, før jeg blev prikket. Det er sindssygt hårdt at stå med en fyreseddel, en lillebitte knægt på armen og en mand på SU. Du vil sikkert gerne undgå at stå i samme situation som jeg, når du vender tilbage fra barsel, og så har jeg et par tips til hvordan du måske kan undgå at det bliver dig, der får prikket.

Man er sårbar som nybagt udearbejdende mor, fordi det hele er nyt på hjemmefronten, og så er det rart, at arbejdspladsen og kollegerne er velkendt. Man skal have sin nye hverdag til at hænge sammen, og så er det luksus at kunne vende tilbage til sit gamle job, sine gamle kolleger og de vante rammer. Det er ikke lige dér, man har allermest brug for at få sparket, skulle ud og søge job, være klar og frisk og overskudsagtig døgnet rundt, samtidig med at man skal samle sig selv op fra gulvet, fordi en opsigelse ikke gør noget videre godt for ens selvtillid. Jeg nåede ikke at vænne mig til at være udearbejdende mor, før jeg blev fyret, og jeg havde bare ikke set det komme.

Småbørnsmødre er ikke fredede. Ude i erhvervslivet rasede krisen, men i min glasklokke var der relativt ro, og jeg følte, at intet ondt kunne ramme mig. Jeg havde nemlig også hørt alle myterne om, at småbørnsmødre er en særdeles attraktiv arbejdskraft, fordi vi er omstillingsparate, vant til at have mange bolde i luften, supergode til at planlægge osv. Jeg troede, at jeg egentlig bare havde forøget min markedsværdi ved at få et barn.

Virkeligheden er at småbørnsmødre ikke er en særlig attraktiv arbejdskraft. Der er masser af ufleksibilitet, børns sygedage, lukkedage, hente/bringe-problematik osv. Plus at hvis du er førstegangsmor, er der overhængende risiko for, at der kommer en barsel til indenfor et par år. Særligt i krisetider gør det, at skal nogen vælges fra, så vælger man dem, der er ufleksible og ikke kan lægge et par ekstra timer 2-3 gange om ugen. Derfor gælder det om at spille spillets regler i stedet for at forlade sig på at tro, at man er fredet som småbørnsmor.

Når jeg ser tilbage, kan jeg se, at der er flere småting, jeg kunne have gjort, som måske kunne have gjort, at jeg ikke blev fyret så kort tid efter min barsel. For at være ærlig var mit fokus et andet sted, og jeg tænkte ikke særlig strategisk, og jeg var derfor forholdsvis nem at komme af med.

  1. Jeg befandt mig i et barselsparallelunivers, og jeg mistede kontakten til mine kolleger i lange perioder under barslen. Halvdelen af min afdeling rejste og fik nye jobs, mens jeg var på barsel, og jeg var ikke god nok til at bonde med min nye chef, så da jeg kom tilbage var jeg ‘hende den nye’, som hun ikke kendte. Så det var let at vælge mig, da nogen jo skulle fyres.
    Derfor – hold kontakten med dine kolleger. Lav en meet & greet, hvis du får en ny chef, mens du er på barsel. Vær synlig og følg med, selvom du er på barsel – særlig overfor din chef. Tilbyd at deltage i vigtige møder osv.
    Omvendt skal du også passe på med at være en tidsrøver for din chef og kolleger, når du kommer på besøg. Du har måske brug for social omgang med dine kolleger, men det gælder ikke omvendt. De har jo hinanden.
  2. Forbered dig forud for mødet vedr. din tilbagevenden. Gør dig klart, hvad du vil og ikke vil. Bed om tid til at overveje det nye jobtilbud (for det er i realiteten det, det er). Jeg blev tilbudt et nyoprettet job udenfor mit område i en anden afdeling. Jobbet lød spændende, der var uddannelse inkluderet, og da der ikke var nogle jobs indenfor mit område, accepterede jeg det nye job. Det skulle jeg ikke have gjort. Det gjorde det lettere at opsige mig, da min stilling var nyoprettet og blev nedlagt efter et par måneder.
    Derfor – stå på din ret og kræv et job indenfor dit ansvarsområde. Acceptér ikke ukritisk en nyoprettet stilling, da den let kan nedlægges.
  3. Planlæg din barsel så vidt det kan lade sig gøre. De sidste 3 måneder af regnskabsåret er typisk her, man skærer i omkostningerne, når der er krise. Og medarbejdere = omkostninger. Prøv at time din tilbagevenden fra barsel, så du kommer tilbage i løbet af de første kvartaler af regnskabsåret, så du kan nå at bide dig fast inden der bliver kigget på omkostningerne. Eller kom tilbage fra barsel i de sidste 2 måneder af regnskabsåret, så du ikke kan nå at blive fyret inden nyt regnskabsår.
  4. Bullshit lidt mere, vær lidt mindre åbenhjertet. I den første tid efter barslen vil du sikkert møde kammeratlige spørgsmål fra din chef og kolleger som ‘Kan I overhovedet få det til at hænge sammen?’. Se fx Lisbeths kommentar nedenfor. Umiddelbart harmløse spørgsmål – men pas på med at svare for ærligt! Fortæl, at det hænger sammen, at din mand tager over og at farmor, mormor, tanter, gudmor og naboen står klar i kulissen. Bagatellisér, afdramatisér og afproblematisér, selvom lokummet brænder. Hvis det alt for ofte virker som om det ikke hænger sammen for dig, og din chef vurderer, at du sikkert ikke kan gi’ den en ekstra skalle, bliver du let vurderet som en ikke særlig attraktiv arbejdskraft, og så bliver du vippet ud ved først givne lejlighed.

Der kommer nok flere punkter på undervejs – her er de vigtigste fire, jeg lige kan komme på. Det er så uendelig fjernt det der med jobbet, når man er på barsel. Jeg kunne ikke rigtig rumme det, fordi det var to så vidt adskilte og forskellige verdener. Jeg tænkte ikke strategisk og fremadrettet, og jeg tror, at det kunne have gjort en forskel. Men når alt kommer til alt, så er jeg glad for, at jeg blev fyret. Jeg har fået et bedre job i en bedre virksomhed, der har sundere værdier og byder på store muligheder. Min nye virksomhed rummer og favner min nye rolle som udearbejdende mor. Her er der plads til mig, som jeg er.

13 thoughts on “Undgå at blive fyret efter barsel

  1. Tak for tippene. Jeg er selv næsten lige vendt tilbage fra barsel med mit første barn, så kan sagtens relaterer til det du skriver.
    Tillykke med dit nye job, det lyder til, at det er et meget bedre sted at være 🙂

  2. Jeg gjorde mig endnu en erfaring, da jeg kom tilbage fra barsel med mit andet barn.
    Min chef og nogle af mine kolleger, spurgte mig henover det første halve års tid, om vi kunne få det til at hænge sammen med 2 børn og 2 mellemlederstillinger.
    Da jeg synes, der var en form for fortrolighed og kammeratskab imellem os, sagde jeg sandheden; at det var møgsvært at få hverdagen til at hænge sammen.

    BIIG MISTAKE!

    Efter 1 år blev jeg fyret grundet nedskæringer. Er slet ikke i tvivl om, at mine udtalelser har været medvirkende til det, for i deres øjne, var jeg jo nok på vej væk alligevel…

    8 måneder efter min fristillelse, starter jeg på næste mandag i nyt job. Jeg ved helt sikkert, hvad jeg IKKE snakker med andre om..

    • Hej Lisbeth!

      Tak for din kommentar!
      Hvor er jeg glad for at læse, at du har fået nyt job ovenpå den historie!
      Nedskæringer, omstruktureringer … kært barn har mange navne.
      Jeg har adopteret din historie til råd nr. 4 i mit opdaterede indlæg. Jeg gjorde nøjagtig det samme som dig – var ærlig omkring at det var hårdt at vende tilbage og få tingene til at hænge sammen.
      Det gav heller ikke mig nogle plus-points – !

      KH Gitte

  3. Hej Gitte
    Tak for nogle rigtig gode råd. Det er jeg sikker på, at der er mange mødre på barsel, der kan nyde godt af. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, at barslen kan ende med at blive stressende på flere planer, hvis du også skal følge med i regnskabsår, nye kollegaer og salgsmøder?
    Du har fuldstændig ret i, at nybagte mødre er meget lidt attraktiv set i forhold til en medarbejder med enten ingen børn eller store børn. Og sådan er det bare.
    Barslen er ofte det tidspunkt, hvor kvinder (og nu også mænd) overvejer deres fremtidige karriere – netop fordi vi trækker os væk for en periode. For mit vedkommende var begge barselsperioder en mulighed for at ryste posen og finde ud af, hvad der virkelig var vigtigt for mig nu med små børn (min prioriteringsliste blev vendt op og ned – og elementer blev helt skubbet ud af listen).

    I dag er jeg selvstændig netop pga. af at jeg er blevet mor – og netop fordi, jeg ikke kunne få puslespillet til at gå op. Netop fordi jeg ikke følte, at jeg kunne levere tilstrækkelig med fokus på et 8-16-job, og netop fordi, jeg ikke kunne gøre som om, jeg kunne.

    Så ja, hvis dit job er über vigtigt for dig, så skru op for charmen og overskuddet og giv den gas (trods manglende søvn, institutionsstart, børnehave/vuggestuepest og logistiske udfordringer). Hvis du oplever, at jobbet ikke er så vigtigt, fordi du er blevet mor, så vær dig selv og find det sted, hvor du passer ind – måske med foden under eget spisebord?

    Mange hilsner fra Vibeke

    • Hej Vibeke

      Tak for din kommentar. Du får pin pointet nogle vigtige pointer der!! Jeg tror ikke, at ens barsel bliver stressende af at skulle kigge forbi jobbet indimellem, snakke med et par kolleger, læse et par mails o.l. Det er jo hvad man gør det til. Det er i ens egen interesse at følge med. Jeg fik det ikke gjort, og jeg ved, at rigtig mange ligesom jeg ikke tænker på, at selv små ting kan gøre tricket. Derfor disse tips!

      Når jeg læser dit indlæg bliver jeg sgu lidt trist. Altså, ikke trist på dine vegne, for jeg synes, at det er fedt, at du har fundet en vej, der fungerer for dig og din familie.

      Men det er godt nok trist, at så mange småbørnsmødre vender tilbage fra barsel og opdager, at de ikke passer ind længere! Mange får sparket kort efter barsel (som jeg), mens andre løber sur i en logistisk udfordring og selv siger op og starter egen virksomhed (som dig).

      Dét er edderhyleme trist for dansk erhvervsliv, at alle de her powermødre starter egen virksomhed for at få en god arbejdsgiver og nogle gode arbejdsvilkår. Det burde give stof til eftertanke!

      For tænk, hvis tendensen fortsætter … flertallet af de studerende på de videregående uddannelser er kvinder. Hvad nu hvis flertallet af disse kvinder ikke kommer tilbage til erhvervslivet efter endt barsel? Så vil der være rigtig mange ledige kontorstole – !!

      Jeg har fundet det sted, hvor jeg passer ind og kan være mig selv, samtidig med at jeg bliver udfordret og kan udvikle mig personligt og fagligt. Jeg har været så heldig, at mine ønsker og krav matcher min nye virksomheds. Mine krav og ønsker ændrer sig jo med årene, så måske er jeg der i mange år – måske søger jeg udfordringer et andet sted.

      Jeg er slet ikke tiltrukket af at starte egen virksomhed, for de fordele der er ved at være lønmodtager for mig klart overvejer ulemperne. Som selvstændig er der ikke noget, der hedder barsel, medmindre man lukker virksomheden. Der er ikke noget, der hedder barns første og anden sygedag – det hedder tabt omsætning. Jeg tror ikke et sekund på, at man bliver mindre stresset og får mindre dårlig samvittighed af at være sin egen arbejdsgiver.
      Også som selvstændig skal man skrue op for charmen og give den gas, selv efter en søvnløs nat eller 5, hvis man skal have gang i forretningen 🙂

      KH Gitte

      • Hej Gitte
        Du har helt ret – at være selvstændig kan også være stressende for nogen alt afhængig af din økonomiske situation. Barnets første og anden sygedag findes heller ikke. Til gengæld er der en masse fleksibilitet og muligheden for at være på arbejde, bage boller og vaske tøj samtidig. Men som du også siger, så skal sådan et liv tiltrække den enkelte kvinde.

        Jeg vil bare sige afsluttende, at det er så fedt, at vi er så forskellige. Og jeg krydser virkelig fingre for, at det danske erhvervsliv får øjnene op for alle de seje kvindelige medarbejdere derude med og uden børn. Jeg går all in for lige stilling for alle også for mødre med små børn. Dine råd er allerede givet videre her fra.
        God weekend

  4. Wow…det er liiige hvad der er sket for mig også. Kom tilbage i oktober og blev fyret i december. “Fordi jeg ikke sidder på de store kunder lige nu” (hvordan ku jeg lige nå at kæmpe mig tilbage på 2 mnd?)
    Jeg svarede nok for ærligt og smilet lidt af ‘familien Kaos’, fik mange sygedage i forbindelse med vuggestuestart og havde også en del lægeaftaler (grunnet stadig bækkenløsning).

    Jeg er en af seniorene på arbejde og det kom som et megashock på alle at de valgte mig.

    Jeg er ening med de ting du skriver MEN HVOR ER DET DOG BARE TRIST AT VI STADIG GÅR RUNDT OG UNDSKYLDER OS FOR AT VI FÅR BØRN!!! Regeringen har bedt os om at få børn, hvordan skal vi det hvis vi bliver fyret?

    Nå, som du kan høre er jeg stadig vred, har ikke kommet i gang med ansøgningerne endnu og er stadig ikke fritstillet. Det er lidt svært 🙂

    Tak igen for fint indlæg.

    • Ej, for fanden … tak for din kommentar, men hvor er jeg dog bare ked af at høre, at min historie gentager sig!!
      Jeg håber, at du kan få kæmpet dig frem til en fritstilling, så du kan fokusere på at komme videre i stedet for at hænge fast i det, der er ved at være fortid.

      PAS nu GODT på dig selv, du står midt i en maksimalt stressende situation.
      Skriv endelig igen, hvis du har brug for en ‘udenfor’ at snakke med. Lad mig meget gerne høre, hvordan det går med dig.

      Kram & tanker fra Gitte

  5. Er der nogen der overhovedet har sagsøgt disse firmaer for uberettiget afskedigelse og søgt erstatning? Det er en lille plaster at få, men om ikke andet synes jeg at det er vigtigt at gøre opmærksom omkring dette adfærd, at det ikke bare får lov at foregå i det skjulte..

    • Der er nogle, der tager den hele vejen, stor respekt for dem. Min fagforening var inde over, men vi valgte at lade den fare, idet jeg hellere ville fokusere på at komme videre.

      Det viste sig at være den rigtige beslutning, for min fyring betød ikke, at min verden faldt i grus, for jeg fik hurtigt et nyt og bedre job. Jeg fik nyt job så hurtigt, fordi min tidligere arbejdsgiver sponserede et fantastisk outplacementforløb, så helt ‘gratis’ var det jo heller ikke for dem.

      Jeg mener ikke, at man til enhver tid skal søge erstatning for princippets skyld, men fordi man har brug for den. Og det er helt op til den enkelte at vurdere om det er det værd at gå gennem en retssag for princippets skyld. Man skal heller ikke underkende de følger det kan have for ens fremtid på arbejdsmarkedet.

      Jeg fik erstatning i form af outplacement, og jeg fik et nyt job. For mig er det nok.

      Gitte K

  6. Hej Gitte,
    Tak for at dele din historie.
    Det er godt nok skræmmende at læse indlægget, fordi det kunne være skrevet om mig. Jeg er lige blevet fyret, 3 måneder efter jeg kom tilbage fra barsel…
    Jeg ville ønske, at jeg havde set de gode råd for 4 måneder siden, da jeg kan se, at jeg har begået nogle af de samme fejl 😦
    Venlig hilsen
    Danielle.

    • Øv, Danielle – det er jeg virkelig ked af at høre! Når man kommer tilbage fra barsel, har man brug for den ro og stabilitet, som ens job giver. Det er så hårdt, når man står der med et lille barn, indkøring i vuggestue eller dagpleje, det er kort sagt en ny måde at leve sit liv på – og så skal man også søge job!

      Men jeg kom igennem. Min søn er 3 år, jeg er blevet fyret to gange efter min barsel – den ene gang lige efter barsel, fordi min afløser havde fået mit job, og anden gang gik firmaet konkurs. Nu er jeg i mit tredje job, og det er hårdt men godt.

      Held og lykke – der er lys for enden af tunnelen!

      Sig til, hvis jeg kan hjælpe med et eller andet!

      Gitte

Skriv et svar

