Til kontrol med øret

Nu er det snart et år siden, at jeg blev opereret for benæder i mit højre øre. Jeg synes egentlig, at det går okay med øret. Jeg undrer mig over, at det stadig gør ondt af og til – for eksempel når jeg ligger direkte på øret, og når jeg trykker ind på øret med en finger lige over øregange, så gør det ondt inde bag øret i hovedet. Til tider gør det meget ondt, så jeg ikke kan ligge på højre side. Men den kroniske mellemørebetændelse er væk, og min hørelse er hverken værre eller bedre end før operationen.

Jeg var til tjek hos min egen ørelæge i dag, og det var ikke for muntert. Han rensede øret op, og kiggede grundigt på det. Det var top ubehageligt. Det larmer og trykker og gør ondt i øret – og jeg blev så svimmel, at jeg ikke kunne rejse mig. Han sagde, at der er hul i trommehinden (igen) – jeg fik jo en ny trommehinde ved operationen i april sidste år, fordi der var hul i den gamle trommehinde, hvilket gjorde, at hudrester var kommet ind i øret og havde dannet en svulst i mellemøret (benæder).

Men det værste er, at trommehinden ligesom er suget ind i øret, hvilket øger risikoen for at benæderen kommer tilbage, fordi der så lettere kommer hudrester ind i mellemøret, som kan danne benæder igen. Jeg kan måske forhindre det ved, at jeg skal blæse kraftigt ved at holde mig for næsen og holde trykket for ligesom at få trommehinden til at bue udad i stedet for at bue indad i øret. To gange om dagen. Så nu prøver jeg at huske det.

Øret skal renses op en gang om måneden, så jeg ikke får benæder igen. I april skal jeg til kontrol på hospitalet hos den læge, der opererede mig. Så må vi se. Jeg håber bare, at jeg kan blive fri for det øre-halløj. Det er bare ikke særlig fedt at gå rundt og ikke vide, om jeg stadig har en svulst, der vokser inde i mit hoved.

Skriv et svar

