Efter juletanker

Julen blev overhovedet ikke som vi havde forestillet os, og vi ved nu for alvor, at vi må til at starte vores helt egen jul og starte vores egne traditioner. Vores familier er ikke så meget til traditioner (mildt sagt!). De vil hellere bare have noget mad, og så få det med gaverne overstået.Og det med gaver .. skal vi ikke bare droppe det? Jeg er et juleøre, og jeg synes, at det er hyggeligt at få gaver, men min familie vil ikke være med til at give gaver længere. Kun fra børn til børn.

Men nu har vi jo NC, der om et par år vil synes, at julepynt, julesange, juletræ, julehistorier, julegaver, julemad, juleslik og juletraditioner er helt fantastiske, og det meste af det er vores familier ligeglade med. Så i stedet for at sidde med skuffede forventninger igen næste år, vil vi fra nu af gøre det på vores måde, og så må dem, der vil være med, være med.

For mig blev julen så underlig tom, for jeg har slet ikke set min familie i julen, fordi vi måtte opgive at køre til Rørvig til julefrokost i går. Vi nåede ikke længere end til Bagsværd, så gled bilen ud for mig, da jeg (forgæves!) prøvede at stoppe ved et rødt lys. Lige bag mig var der en bil, der snurrede rundt. Jeg fik et kæmpe chok, og så ville jeg ikke køre resten af vejen .. ca. 110 km på spejlglatte veje, nej tak.

Jeg var tæt på at tude af forskrækkelse og ked-af-det-hed over ikke at se min familie. Jeg ville gerne køre, men jeg turde ikke, og det gav ingen mening at sætte liv og lemmer på spil for et par timers julefrokost, så vi vendte om. Det lille eventyr med at køre til Bagsværd og hjem igen tog os 1 1/2 time, fordi det var spejlglat, og vi kunne ikke køre mere end 30 km/t. Jeg er VIRKELIG træt af det her sne halløj! Der må meget gerne gå 20-40 år før der kommer så meget sne igen.

Hvid jul er fedt på postkort, men ikke når man ikke kan være sammen med sin familie i julen. Jeg blev nødt til at fortælle min far, hvad jeg har købt til ham i gave, for jeg ved ikke, hvornår han kan få den. Han havde fået en anden bog mage til, så det var heldigt, at jeg gjorde det, ellers var han begyndt at læse den, han fik juleaften – og så ville han få den fra mig engang i januar/februar, hvor den ikke længere kan byttes. To ens bøger er bare ikke særlig fedt. FJERN det sne! NU!

Vi skøjtede forbi købmanden på hjemvejen og købt en masse lækre sager med hjem – og så kørte vi hjem og holdt julefrokost med det hele. Det blev supergodt, og det var faktisk det mest julede og hyggelige, vi har foretaget os i julen i år. NC syntes, at det var skægt, selvom han ikke spiste så meget. Han legede hyggeligt omkring os, og det hele var bare rigtig hyggeligt!

Skriv et svar

