Når tankerne er et andet sted

Hovedpinen ligger stadig og lurer i baghovedet. Nicholas er heller ikke på toppen. Han sad bare og hang hos sin far, da jeg kom hjem i går. Han var træt, ville ikke rigtig spise – og det fortsatte i morges. Han græd hjerteskærende, da jeg sagde farvel, og jeg mærkede tårerne presse sig på, da jeg gik. Allerhelst ville jeg snuppe den lille fyr og løbe hjem med ham og putte mig sammen med ham. Jeg ringer lige og hører hvordan det går efter frokost. Måske går det godt. Måske får han sovet en lang lur og får en hyggelig dag, trods alt.

Det er mærkeligt fortsat at komme på arbejde, hilse på kollegerne og mest bare sidde her og glo på skærmen og surfe rundt efter interessante jobs. Jeg har toptunet mit CV, og jeg har nu to ansøgninger ude. Jeg har taget kontrol over situationen og er ikke længere bare offer for en fyring. Det føles rart.

Jeg kommer senere og går tidligt. Undgår myldretiden. Min motivation er forsvundet. Jeg besvarer de mest nødvendige mails og har allerde forberedt overdragelse af mine projekter. Jeg skal overdrage mine projekter i løbet af næste uge. Min chef forventer ikke, at jeg skal passe mit job de næste par måneder men i stedet overdrage mine projekter hurtigst muligt og gøre mig overflødig. Det er jeg rigtig glad for, for jeg vil heller ikke have, at mine projekter skal ryge på gulvet, fordi jeg stopper. Jeg vil gerne aflevere det ordentligt til mine soon-to-be-ex-kolleger.

Der er meget stor forskel på, hvordan mine kolleger håndterer det, at vi er blevet fyret. Min kollega og veninde, som også er blevet fyret, og jeg griner lidt af det. Økonomidirektøren overså os totalt, selvom vi mødte ham face-to-face på en tom gang. Som om det er smitsomt. Det er lidt tragikomisk.

Andre kommer helt stille listende ind på mit kontor, står lidt tøvende på dørtrinnet og spørger ‘hvordan har du det?’ og har lagt ansigtet i de rette folder. De fleste af mine kolleger egner sig absolut ikke som bedemænd eller pokerspillere. De ser underligt stive ud i ansigterne, og enkelte har også tårer i øjnene. Men jeg foretrækker helt klart den kejtede forsigtige approach frem for at blive overset eller behandlet som en paria.

Så jeg tager imod deres kram og beklagelser og bliver også selv berørt af tanken om, at jeg om 2 måneder ikke længere skal omgås mine søde kolleger længere. Men jeg har prøvet det så mange gange før – at sige farvel, pakke mine ting og starte et nyt sted – så jeg har måske fået hård hud, for jeg kan ikke rigtig få mig selv til at tude over det.

På sin vis var det vel uafvendeligt. For præcis et år siden blev der ligeledes fyret en håndfuld mennesker ved denne tid. Og året før. Og nu altså også i år. Hvis de ikke får vendt udviklingen, ryger der en håndfuld eller to igen næste år ved samme tid. Men der er ikke tegn på, at udviklingen er ved at vende. Der er måske tale om en stabilisering på en langt lavere afsætning, men der er ikke tegn på salgsfremgang, og mine kolleger har ellers kæmpet hårdt det forgangne år, mens jeg var på barsel.

I vores kategorier stormer private label frem, mens mærkevarerne lider. Til forskel fra i 80erne er private label anno 2010 varer af en høj kvalitet til en god pris. Det har gjort det svært for mærkevaren at opretholde loyaliteten, når forbrugerne opdager, at de kan få et ganske godt produkt til 1/3 af prisen. Og forbrugerne gør det, forbrugere altid har gjort i krisetider; de er tilbageholdende og handler mere økonomisk. Det rammer mærkevareproducenterne hårdt, og det har vi kunnet se direkte i salgstallene måned for måned siden krisen startede i 2008.

Men uanset krisen og alle de andre forklaringer, så er jeg vred og skuffet over, at de valgte at fyre mig så kort tid efter barslen og efter så kort tid i en helt nyoprettet stilling, hvor jeg aldrig fik en chance for at gøre mig gældende.

Skriv et svar

