Besværlig baby?

Jeg sidder med en lidt ulden fornemmelse af, at nogen forsøger at sige mig noget, men ikke siger mig det direkte. Når jeg spørger til knægtens dag, får jeg tit at vide, at han ikke er let, at han har temperament – samt at hun aldrig har oplevet mage til. Vi er godt klar over, at han ikke er let – det er han heller ikke herhjemme.

Men imorges afleverede jeg ham i legestuen, hvor vores dagplejemors overordnede råbte ud over hele rummet og hen over hovedet på mig: “Nå, *****, var han lige så besværlig i går som han plejer, den lille fyr?”, mens jeg stod og sagde farvel til drengen ved siden af en mor til et af de andre børn. Vores dagplejemor svarer så lidt undvigende, at han havde været svær i går formiddag, men ikke om eftermiddagen.

Jeg kommenterer det ikke, for det er åbenbart ikke henvendt til mig.

Eller var det? Her bagefter kører det rundt i hovedet på mig, for hvad foregår der? Noget af det, der foregik, fornemmede jeg, er en tilspidset situation mellem underordnet og overordnet, hvor den overordnede lige skulle markere sig. Men noget af det må jo også skyldes min søns adfærd.

Men fordelen er, at jeg nu ikke længere er i tvivl om, at det er bedst for vores søn at skifte til en vuggestue, hvor der er uddannede pædagoger til at tage sig af ham – og som ikke er blege for at fortælle mig, hvad der foregår. For efter dén bemærkning fornemmer jeg, at der er noget, der ikke bliver fortalt til mig, men tydeligvis bliver talt med en overordnet om.

Ærlig talt overvejer jeg, om jeg skal gå i kødet på dagplejekonsulenten og bede hende om en forklaring, samt forklare hende, at hun overhovedet ikke skal bryde sig om at diskutere mit barn i offentligt forum og da slet ikke hen over hovedet på mig. På den anden side skal vores søn kun være i dagplejen en måned til, så det kan være bedøvende lige meget nu. Jeg tror faktisk ikke, at det er en kamp jeg gider kaste mig ind i.

Men hvad jeg vil gøre den næste måned er at spørge mere ind til hans dag og særligt til hans adfærd, så jeg ved mere om, hvad der foregår, når jeg ikke er der.

Skriv et svar

