It takes a village to raise a child!

“It takes a village to raise a child!” har Hillary Clinton sagt. Kloge ord fra en klog dame 🙂 Det er klart, at skatten og jeg ikke kan være vores barns ét og alt. Han har ikke behov for en enevældig supermor, men for en bred vifte af omsorgspersoner og rollemodeller. Han har sin far og jeg, som kan hjælpe, støtte og aflaste hinanden. Men hertil kommer bedsteforældre, onkler, tanter, bonusmostre, kusiner, fætre samt vuggestuepersonalet og sidenhen lærere, trænere, legekammerater…

Men det er bare så nærliggende at prøve at absorbere alle opgaver omkring min lille søn – jeg nyder jo dem alle. Jeg nyder at amme ham, jeg nyder at han vækker mig om natten, jeg nyder at skifte ham, jeg nyder at give ham mad, lægge ham i seng – og jeg er (helt og aldeles egoistisk betragtet) så heldig, at skatten bruger det meste af sit krudt på at bestå eksamen i januar, så jeg er mor på fuld tid. Jeg har ikke været alene uden NC andet end et par timer for et par måneder siden. Tandlægebesøg klares på 20 minutter – og veninde- og frisørbesøg klares med NC på armen.

Vi har ikke valgt, at det skal være sådan. Det er nødvendigt sådan, for min mand har en uddannelse, som bare skal bestås. Så jeg er meget mere mor end jeg havde forestillet mig, og han er meget mindre far end han havde forestillet sig. Men bliver tingene nogensinde som man forestiller sig dem? Og behøver det at være skidt sådan? Det mener jeg ikke. Jeg er glad for denne tid, hvor jeg er Nicholas Carls nummer et. Skatten er en stærk nummer et-komma-nul-nul-nul-en, for det er ham, der fjoller og laver skæg med NC, så han skriger af grin. Det er skatten, der tager over, når situationen tilspidses, når NC og jeg kører hinanden op.

Skriv et svar

