Min 27 års fødselsdag

Jeg husker min 27. fødselsdag som den sidste fødselsdag i mit gamle liv. Det var den sidste dag i mit gamle liv. For dagen efter ændredes mit liv for altid. Jeg husker ikke min fødselsdag i detaljer, men jeg mener, at far, mor og lillebror var til middag hos mig på Sallingvej. Det var sikkert hyggeligt som altid, men det var den sidste gang vi var sammen nogenlunde ubekymrede. Det var stilheden før stormen. Aftenen før ragnarok startede.

På min fødselsdag var der ikke noget at mærke – og så alligevel. Vi havde mors undersøgelse på Gentofte Amtshospital hængende over hovedet. Den 22. februar var jeg med mor til indledende undersøgelser fra klokken 8:15 om morgenen. Undersøgelserne tog det meste af dagen.

Mor ville ikke have mig med, men jeg havde en fornemmelse af, at jeg burde tage med, selvom hun sagde, at de “bare skulle tjekke hendes lunger” … hun havde døjet med lungebetændelse og havde fået gentagne penicillinbehandlinger i vinterens løb. Jeg tog fri fra arbejde og gav hende ikke noget valg. Jeg tog bare med, selvom hun protesterede.

Vi sad og ventede på gangen ved øre/næse/hals-afdelingen, da jeg spurgte lidt til undersøgelserne. Mor trak ned i tørklædet og sagde “de skal kigge nærmere på denne her” og viste mig en bule på halsen lige over kravebenet på størrelse med en lille halv avocado.

Jeg følte gulvtæppet forsvinde under mig, og jeg mærkede angsten for første gang.

Jeg husker ikke meget fra den dag, andet end at jeg prøvede at holde modet oppe hos os begge. Der blev taget blodprøver, røntgenbilleder, lyttet og taget en finnålsprøve af svulsten. Røntgenbilledet viste, at højre lunge var delvis klappet sammen.

Jeg ved faktisk ikke, om min far vidste, at min mor havde en svulst på halsen. Jeg kunne forestille mig, at han intet anede, for hun havde skjult den godt, min mor. Diskret bag efter tørklæde. Jeg ringede til far om aftenen og sagde: “du må tage med, når vi får svaret på prøverne – det bliver du simpelthen nødt til”. Først var han lidt afvisende, men han fangede alvoren.

Sådan gik det til, at han, min mor og jeg skulle på Gentofte Amtssygehus dagen efter min fødselsdag for at få resultaterne af undersøgelserne.

Skriv et svar

