Penaten Creme – et tysk hit til røde haler!

Min svigermor har for små 40 år siden anvendt Penaten Creme på min mands røde hale med fantastiske resultater. Og hvorfor så ændre på en god familietradition?

På nettet har jeg købt rigelige mængder af Penaten Creme og har en dåse både ved puslebordet, i pusletasken, på natbordet og på badeværelset. Og i Berlin faldt vi over Penaten creme i alle butikker. Der er blevet produktudviklet en del i Penaten-navnet, så vi købte en del forskellige produkter, bl.a. en vind- og vejr-creme og en top-to-toe shampoo.

Penaten Creme er Tysklands absolut mest solgte produkt til røde haler. Det er hverken overdrevet eller helt tilfældigt har jeg opdaget efter selv at have brugt den på Nicholas Carls røde hale med hurtigt og lindrende resultat. Cremen er meget drøj i brug, for når jeg har brugt den på rød hale ved ét bleskift er der som oftest ikke rød hale ved næste bleskift.

Den originale Penaten creme blev opfundet i 1904 og har hjulpet utallige mødre til et fredeligere liv. Cremen indeholder bl.a. zink, lanolin, pantenol, allantoin og hamamelis, som tilsammen virker lindrende, fugtafvisende og beskyttende.

Udover røde haler er Penaten Creme god til at blødgøre hård hud, hvad enten det er på mine fødder eller Nicholas Carls knæ. Konsistensen minder lidt om den klassiske fede blå Nivea, men virkningen er helt anderledes.

Jeg har afprøvet Penaten Creme på irriteret nybarberet hud i bikinilinien. Det beroliger med det samme huden og fjerner kløen og knopper, så det kan jeg anbefale. Efter sigende skulle Penaten desuden virke lindrende mod solskoldning og lettere tilfælde af eksem som f. eks. kløende varmeknopper, men det har jeg altså ikke afprøvet.

Penaten Creme kan bestilles i talrige tyske webshops for cirka € 3,50 for en fin retro-metaldåse med 150 ml. Jeg købte det på FlaschenMilch, hvor jeg i øvrigt også bestilte babymad i anderledes spændende smagsvarianter. Leveringen fandt sted allerede efter fire dage.

4 Comments

  1. Carl H Dreyer siger:

    Jeg er fuldstændig enig med dig. Har brugt Penaten creme til børnene, og siden til mig selv på udtørret og let eksemagtig hud. Det virker fantastisk.
    Jeg bruger også eight hour cream, det er også godt mod udtørring, men ikke så helende som Penaten.
    Blot ærgeligt at Matas ikke fører det. Det gjorde de altså i gamle dage.

    Like

  2. Trine B. Nielsen siger:

    Jeg er lige blevet foræret en dåse Penaten creme og har hørt om dens fantastiske egenskaber. Jeg er også blevet fortalt at den ikke føres herhjemme, fordi den indeholder nogle ingredienser som ikke er tilladte i DK. Hvad er din holdning til det, ved du hvad cremen indeholder som åbenbart ikke accepteres i DK?

    Like

    1. Gitte K siger:

      Hej Trine!

      Jeg mener altså godt, at du kan finde Penaten på udvalgte apoteker i Danmark, og apotekerne er ret strikse omkring deres udvalg af produkter.

      Det er Zink, der er det primære virksomme stof i Penaten, og det er vist et temperamentsspørgsmål, om man vil smøre det på sin babys numse.

      Mange cremer mod rød hale indeholder zink i højere eller lave doser. Men man bruger jo ikke kilovis af det. Det er kun når der er rød hale, og for os er det måske 8 gange på et år x 2-4 dage.

      Den primære årsag til, at Penaten ikke markedsføres i Danmark er nok, at den blå klassiske Nivea er så stor her i landet, så firmaet bag Penaten simpelthen ikke finder det interessant at forsøge at bygge Penaten mærket op fra bunden.

      Jeg har lige set, at Penaten har en parfumefri serie. Det er faktisk min eneste indvending. Parfume. Det dutter ikke i babyprodukter, efter min mening.

      Gitte K

      Like

Der er lukket for kommentarer.